Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fortsatt flyglinje till Frankfurt

Uppdaterat fredag 16 december 2016 kl 17.52
Publicerat fredag 16 december 2016 kl 16.14
Mikael Lundström (L): "Vi har tryggat en långsiktlig flygförbindelse till Europa"
(5:38 min)
Ett plan från BMI på flygplatsen i Karlstad. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.

Brittiska BMI Regional vann upphandlingen och får fortsätta trafikera flygsträckan Karlstad-Jönköping-Frankfurt. Upplägget innebär att Karlstads kommun och Region Värmland får betala mer än Jönköping.

Det är BMI som har trafikerat sträckan sedan den startades i maj 2014. Men det tidigare upplägget, med bolaget VNAB som bildades för att stödja flyglinjen, underkändes i våras juridiskt. Därför har man istället gått ut med en offentlig upphandling.

På ett möte under fredagseftermiddagen beslutades att det är BMI regional som har lämnat det vinnande anbudet.

För finansieringen står Karlstads kommun och Region Värmland för 8,4 miljoner kronor var per år och Jönköpings kommun för sju miljoner. Avtalet sträcker sig över två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

Karlstad flygplats ordförande Mikael Lundström (L) förklarar varför det skiljer:

– Det här är den modell vi har förhandlat fram, och den modell vi alla tycker är okej. Jag kan inte gå in på vilka överväganden vi har haft, jag är mest nöjd och glad idag för det värmländska näringslivets skull. Att vi äntligen har kunnat se till att trygga en långsiktig förbindelse ut till Europa. Det finns få län som har ett så internationellt näringsliv som Värmland, säger Mikael Lundström till P4 Värmland.

Menar du att Värmland har ett större behov av flyglinjen än Jönköping och därför ska vi betala mer?

– Vi ligger lite mer isolerat än Jönköping. Vi fann en bra modell för detta, tycker vi.

Avtalet sträcker sig över två år, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

Flera beslut återstår på kommunal och regional nivå innan frågan är formellt avgjord.

En förutsättning i anbudsförfrågan har varit att operatören ska betala fullständiga flygplatsavgifter. BMI uppfyller anbudskraven, och kommer att fortsätta att flyga med ett 49-sätes Embraer jet, uppger Karlstad flygplats.

Anbudet omfattar två dagliga turer under vardagar och en tur på lördagar och söndagar.

Per-Samuel Nisser (M), kommunalråd i Karlstad, är nöjd.

– Det här är ett bra besked för Värmlands näringsliv. Precis som bussar och tåg underlättar för folk att ta sig till sina jobb underlättar den här flyglinjen för näringslivet att göra affärer som ger värmländska jobb, säger han i ett pressmeddelande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".