Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färdtjänsten kom inte på julafton

Publicerat tisdag 27 december 2016 kl 10.04
Rigmor Frykholm: "Finns inte ord för vad jag känner"
(1:13 min)
Keolis logotype och Rigmor Frykholm. Foto: Sveriges Radio.
Rigmor Frykholm Foto: Sveriges Radio.

Problemen med färdtjänsten i länet fortsätter. Rigmor Frykholm beställde en bil till sin son på julafton, men fick vänta så länge att hon till slut tröttnade och skjutsade hem honom själv.

– Det är förjävligt och helt oacceptabelt, säger Rigmor Frykholm upprört.

På julafton hade hon beställt färdtjänst till sin son. Bilen skulle komma vid 21, men när ingen dök upp ringde hon till Värmlandstrafik och hamnade som nummer tolv i kön. Efter över två timmar i telefon tröttnade hon och la på luren. I stället körde hon hem sonen själv. På Värmlandstrafiks Facebooksida har flera personer uttryckt sitt missnöje över att ha fått vänta i flera timmar på julafton.

– En person i rullstol hade fått vänta. Stackars den människan, säger jag bara, säger Rigmor Frykholm.

Någon dag senare fick Rigmors dotter tag på Värmlandstrafik, som bett familjen om ursäkt.

– Men jag kan inte godkänna det. För det finns ingenting som kan ursäkta det här. Det här är inget inkörningsproblem, det kan jag acceptera i högst en månad. På jul borde de veta att många åker färdtjänst så då får de se till att det finns personal, säger Rigmor Frykholm.

Anders Wahlén, chef för servicetrafiken på Värmlandstrafik, beklagar det inträffade och säger till P4 Värmland att det "självklart är fruktansvärt för kunden." Värmlandstrafik handlägger ärendet för att kolla vad som har hänt, och Anders Wahlén säger att det har varit bekymmer med jourtelefonin under helgen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".