Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Könskorrigering ska bli enklare

Publicerat tisdag 21 mars kl 15.35
Tina Springer: "Kan hjälpa väldigt många"
(1:33 min)
porträtt
Tina Springer välkomnar förslaget om att förenkla för personer som bytt könsidentitet att ändra sitt personnummer. Foto: Privat.

Det ska inte längre behövas en medicinsk utredning för att få en ny könsidentitet i form av ändrat personnummer. Det välkomnas av Tina Springer.

För 45 år sen, 1972, kom den nuvarande könstillhörighetslagen. Nu vill regeringen modernisera den, eller egentligen ersätta den befintliga lagstiftningen med två nya lagar.

Det kommer, om förslaget går igenom vill säga, innebära att den juridiska och medicinska delen i att byta kön särskiljs.

Att korrigera sitt kön består av två delar: den juridiska biten, att få ett nytt personnummer. Och den medicinska, alltså könskorrigerande operationer. Nu vill alltså regeringen att en medicinsk diagnos inte längre ska vara en förutsättning för att få ny könsidentitet fastställd i form av ändrat personnummer och nytt juridiskt kön.

– Kan en skilja de två åt, ja då har man hjälpt väldigt många, säger Tina Springer. Hon är själv transperson och även ordförande för RFSL Värmland.

2015 släppte Folkhälsomyndigheten en rapport som visade att fler än var tredje transperson mår så psykiskt dåligt att de övervägt att ta sitt liv. Att korrigera sitt kön inte bara medicinskt utan även juridiskt, är ett viktigt steg, anser Tina Springer.

– Personnumret identifierar vem du är, säger Tina Springer och ger ett exempel från när man är i kontakt med myndigheter.

– Ringer en ett försäkringsbolag till exempel och ska prata om en försäkring är det första de frågar vad en har för personnummer. Då säger en sitt eget namn, och så ser den som svarar att den tredje siffran av de fyra sista i personnumret är könsbestämmande, säger hon.

Då kan situationen bli lite märklig. Om namnet klingar kvinnligt men personnumret säger att det handlar om en man.

– Vi har ju bara två olika kön, man eller kvinna, i samhället. Den personen som sitter i kundtjänst säger att det stämmer inte. Då måste man berätta hela sin resa. Och det kan bli väldigt förnedrande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".