Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Psykologin i Skam blir undervisning på Sundstagymnasiet

Publicerat fredag 24 mars kl 15.34
Demi: "Jag vill analyser Noora eller Vilde"
(1:04 min)
Klass SA14D på Sundstagymnasiet. Foto: Jonas Hansson/Sveriges Radio.
Klass SA14D på Sundstagymnasiet. Foto: Jonas Hansson/Sveriges Radio.

Skam på schemat är verklighet för elever på Sundstagymnasiet i Karlstad. I kursen psykologi 2b ska eleverna bland annat göra en psykologisk analys av valfri karaktär ur den norska tv-serien Skam.

Psykologiläraren Karolina Nolin blev så tagen av serien och bestämde sig för att använda sig av den i undervisningen.

– Jag tittade på den här serien och då såg jag all psykologi och började tänka på mina elever. Jag blev sugen på att göra en examination kring det, säger Karolina Nolin.

Tanken är att eleverna skall analysera någon av karaktärerna i tv-serien och titta på bland annat socialpsykologin, anknytning och kognitiva scheman. 

– Det blir diskussioner om hur en vis karaktär beter sig. Vad gör William, till exempel, eller vad gör Noora där som gör att vi kan se ett speciellt beteendemönster, berättar Karolina.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".