Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Budgeten viktigare än barnens behov"

Publicerat tisdag 4 april kl 14.53
Robert Lindell: "Som att försöka få in en rund stav i ett fyrkantigt hål"
(3:34 min)
Ett barn i stövlar. Foto: TT.
1 av 2
Foto: TT.
Robert Lindell, psykolog.
2 av 2
Robert Lindell, psykolog. Foto: Privat

Psykologen Robert Lindell har i många år jobbat med personer med diagnoser inom autism-spektrat. Enligt honom är det stor skillnad på hur barn bemöts i skolan.

– Några brukar jämföra det med att få in en rund stav i ett fyrkantigt hål. Det har tilltagit de sista åren då man mer och mer styrs av ekonomi, säger han.

Och det kan skilja sig, inte bara mellan kommuner, utan också mellan olika rektorsområden.

– En del skolor är betydligt mer angelägna om att få till att det funkar, och en del är mer angelägna att få till en diagnos för att få mer resurser. Men det är något de hittat på själva, det finns inga lagar eller förodrningar kring det, säger Robert Lindell.

Han jämför psykiska funktionshinder med fysiska. Om en rullstolsburen person ska ta sig till kommunhuset eller biblioteket har hen god hjälp av ramper och hissar. På samma sätt förhåller det sig när det gäller personer med psykiska diagnoser.

– Blir personen bra bemött så blir funktionshindret litet, blir man dåligt bemött så växer funktionshindret.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".