Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsumentverket varnar för resejämförelsesajter

Publicerat tisdag 11 april kl 14.32
Konsumentverket: Det är allvarligt
(1:01 min)
Bild av en sida på nätet. Foto: Sveriges Radio.
Foto: Sveriges Radio.

Många använder sig av olika sajter på nätet när man vill få hjälp med att exempelvis hitta billiga hotell eller flygbiljetter. Men se upp! Sidorna har brister menar Konsumentverket.

28 länders motsvarigheter till Konsumentverket deltog i den gemensamma granskningen. Sammanlagt tittade de på 352 sajter, främst inom rese- och semesterbranschen.

Det är webbtjänster som jämför utbud och priser för hotellrum, flyg-, tåg- och båtbiljetter samt hyrbilar, oftast sajter som innehåller en kombination av flera saker.

Kartläggningen gav bland annat vid handen att var tredje sajt inte visar rätt pris. Var femte sajt lockar med erbjudanden som inte existerar.

Dessutom saknar många sajter viktig information som e-postadress, organisationsnummer och momsregistreringsnummer, trots att det är lag på att det måste stå på webbsidan.

– Det är allvarligt. Många konsumenter använder sig av dessa sidor för att hitta de bästa resorna. I slutänden påverkar det hur man väljer att spendera sina pengar. Då är det viktigt med tydlig information, säger Sanna Jonasson som jobbar som jurist på Konsumentverket.

Vad ska man tänka på?

– För det första är det bra om du är medveten om att dessa problem finns. Det gäller såklart inte alla sajter. Det är bra att våga vara kritisk och ifrågasätta informationen man ser. Lita inte automatisk på allt som står. Är du osäker kan det vara bra att titta på flera sajter och jämföra, säger Sanna Johansson.

Nu följer myndigheterna upp resultatet och kontaktar företagen med brister på sina sajter. Processen kan se olika ut i de medverkande länderna, men i Sverige får företaget först en chans att rätta sig frivilligt.

Om det inte sker kan Konsumentverket överväga att gå vidare med rättsliga åtgärder, som till exempel att stämma ett företag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".