Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Snabbusstråket i Karlstad påbörjas i vår

Publicerat onsdag 12 april kl 15.59
Per-Samuel Nisser: "Bussen ska få högre prioritet i det här stråket"
(3:40 min)
Politiker och tjänstemän i Karlstad visar upp nya busstråket sittandes i en buss. Foto: Jenny Tibblin/Sveriges Radio.
Politiker och tjänstemän i Karlstad visar upp nya snabbusstråket. Foto: Jenny Tibblin/Sveriges Radio.

Nu är det klart hur det nya snabbusstråket ska gå genom Karlstads centrum, målet är att det ska bli enklare att resa kollektivt.

HÄR kan du se det nya busstråket.

Från Karlstadsbuss är man nöjd över satsningen.

 Den första etappen i stråket ska gå från Rud till Resecentrum, via Haga och Stora torget. Det är elbussar som kommer att trafikera stråket, och den totala kostnaden är 140 miljoner kronor.

– Alla märker ju och ser att Karlstad växer och då måste vi försöka jobba lite smartare när det gäller kollektivtrafiken. Så att den är snabb, har förtur och är genomtänkt hur den går och därför tittar vi nu på stråk. Och då vet vi att efter att man bygger om så här så blir det också mer attraktivt att kanske ha affärer, handel och byggnation och det är ett sådant tänk som är smart, säger Per-Samuel Nisser, moderat kommunalråd i Karlstad.

Sammanlagt kommer den första etappen av sträckan alltså kosta 140 miljoner kronor.

– Vi får 70 miljoner från Trafikverket för att jobba med det här, och sedan är det egna investeringar i kommunen, säger Per-Samuel Nisser.

Men 70 miljoner kronor är ändå mycket pengar, hur kommer karlstadsborna att tjäna på det här?

– Man ska se det som en etapp i en större förändring som nu har skett under många år i Karlstad. I och med att Karlstad växer så mycket så räcker inte lilla centrum till. Vi behöver dels bygga kringleder så att den trafik som inte måste vara i centrum kan ta andra vägar, vi kommer också att bygga om i centrum, runt torget och gågator kommer också att förändras. Och en del i det här är kollektivtrafiken.

Och det kommer att bli många förändringar och byggnationer utefter sträckan.

– Vi hoppas att karlstadsborna tycker att det här är något bra. Tanken är ju att bussen ska få högre prioritet i det här stråket. Det gör att det blir mer lättillgängligt och att bussen få en mer effektivare framfart och kan hålla tider bättre. Grunden i det här nya systemet är man har en väldigt hög turtäthet, att man får en mycket bättre service. Man kan in princip kliva ut och så kommer det en buss inom max fem-tio minuter, så det är ju en väldigt skillnad, säger Jan Söderberg, projektledare för Karlstadstråket.

– Det innebär att vi kan fortsätta utveckla busstrafiken i Karlstad ännu bättre. Vi har inte jobbat med infrastruktur så mycket tidigare utan kört på befintliga gator och på befintliga strukturer. Nu med det här, kan vi ta nästa steg och det finns väldigt stor potential till att öka resandet med kollektivtrafik ännu mer, säger Mattias Bergh chef på Karlstadsbuss.

Vad kommer man att vinna rent tidsmässigt på det här om man pendlar?

– Vi har gjort trafiksimuleringar och man kan säga att när trafiken flyter som allra bäst, så kommer det också göra när det är som allra mest trafik. Så snabbt och bekvämt som du kommer fram på kvällen så kommer du också komma fram på morgonen vid åtta när det är som stressigast i trafiken. Men runt 3-5 minuter restidsvinst ser vi, säger Mattias Bergh, chef på Karlstadsbuss.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".