Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Automatstrul tvingar Karlstadsbuss att se över systemet

Publicerat tisdag 9 maj kl 06.30
Ardian Ajeti, passagerare: "Jag förlitar mig inte på den här längre"
(2:46 min)
Bankkort i automat.
1 av 4
Felet beror på ett problem i kommunikationen mellan kortterminalen och automaten. Foto: Maria Rosén/Sveriges Radio
Ardian Ajeti känner sig inte säker på att automaterna fungerar när det är bråttom. Foto: Maria Rosén/Sveriges Radio
2 av 4
Ardian Ajeti känner sig inte säker på att automaterna fungerar när det är bråttom. Foto: Maria Rosén/Sveriges Radio
Friya Alipour kör alltid med appen i stället på grund av att automaterna krånglar. Foto: Maria Rosén/Sveriges Radio
3 av 4
Friya Alipour kör alltid med appen i stället på grund av att automaterna krånglar. Foto: Maria Rosén/Sveriges Radio
Problemen är störst hos automaterna vid Stora torget och universitetet. Foto: Maria Rosén/Sveriges Radio
4 av 4
Problemen är störst hos automaterna vid Stora torget och universitetet. Foto: Maria Rosén/Sveriges Radio

Har du stått vid automaterna vid Stora torget i Karlstad för att köpa bussbiljett, och märkt att det inte funkar? Då är du inte ensam. Flera gånger i veckan går automaterna sönder, vilket har tvingat Karlstadsbuss att söka efter en lösning.

P4 Värmland möter passagerarna Ardian Ajeti och Friya Alipour vid bussarna på Stora torget. De har båda gett upp försöken att använda automaterna till det de är till för – att köpa biljetter.

– Jag förlitar mig inte på den här längre, utan jag kör sms-biljett om jag skulle ha bråttom till något ställe, säger Adrian Ajeti.

Friya Alipour håller med.

– Den krånglade för mig en gång, och då gav jag upp, säger Friya Alipour. Så jag har bara testat en gång. Jag har hört andra som har testat den också, och den har krånglat, så jag kör bara på biljettappen.

På Pressbyrån vid Stora torget är automatstrulet ett känt problem. Minst fyra dagar i veckan kommer någon in och vill köpa biljett för att automaten är sönder, säger Robin Berg, som jobbar på Pressbyrån.

– De blir ganska sura och irriterade, för det tar ju extratid för dem att komma in till oss, säger han.

Enligt Karlstadsbuss är maskinerna sönder en till två gånger varje vecka. De mest drabbade maskinerna finns vid Stortorget och universitetet. Problemen har främst funnits sedan november i fjol, då man bytte bankkortsterminaler.

Mathias Lindgren är affärsutvecklingsansvarig på Karlstadsbuss. Han har inga exakta siffror på vad problemen med automaterna har kostat, men för varje gång måste en tekniker lägga arbetstid på att åka ut och åtgärda problemen.

Nu säger Lindgren till P4 Värmland att man hoppas vara nära en lösning.

– Vår leverantör har jobbat hårt med att få fram en lösning på problemet, och vi räknar med vi kan släppa den lösningen om två veckor ungefär, säger han.

Kommer den nya lösningen att kosta Karlstadsborna något?

– Nej. Det är vår leverantör som får stå för de kostnaderna, säger Mathias Lindgren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".