Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Behöver locka tillbaka lärare som idag arbetar med annat

Publicerat lördag 6 maj kl 13.09
Pontus Larson: "Behöver en skälig arbetsbelastning"
(4:00 min)
Pontus Larson vice ordförande Lärarförbundet Karlstad Foto: Peter Caldarulo
Pontus Larson vice ordförande Lärarförbundet Karlstad Foto: Peter Caldarulo

Det råder stor lärarbrist i Värmland. Samtidigt finns det i Värmland 1200 personer som är utbildade lärare men inte arbetar inom skolan.

Det råder stor lärarbrist i Sverige och så även i Värmland. Samtidigt finns det i Värmland 1200 personer som är utbildade lärare men inte arbetar inom skolan. 

Idag uppmärksammar Lärarförbundet i Karlstad lärarbristen men också det faktum att många lärare väljer att arbeta inom andra yrken. Detta gör de med en manifestation på Soltorget i Karlstad under dagen.

– Var femte lärare i Karlstad har valt att göra något annat, säger Pontus Larson vice ordförande för lärarförbundet i Karlstad.

Vad behöver kommunerna och de privata arbetsgivarna göra för att locka tillbaka lärarna till skolan?

– Man behöver ta ett samlat grepp om detta. Talar vi om kommunernas del så behöver de bli mer eniga i skolfråga och faktiskt förstå att dels kommer vi behöva rekrytera många nya lärare och dels så behöver vi locka tillbaka de lärare som valt att sluta.

Av de tillfrågade lärarna som inte längre arbetar inom skolan skulle 6 av 10 kunna tänka sig att återvända till skolan om arbetsförhållandena förbättrades.

I en rapport som lärarförbundet nu sammanställt nämner de tre saker som avgörande. Det handlar om arbetsbelastning, möjlighet att styra arbetet och högre lön. När det kommer till arbetsbelastning menar Pontus Larson att det ständigt lagts på nya arbetsuppgifter men att inga har tagits bort.

– Det är ett hårt stressat jobb. Det kan vara så att det behöver in övrig personal på skolorna som kan göra administrativt arbete.

Ni efterfrågar möjlighet att styra ert eget arbete. Har ni inte det idag?

– Jo, till viss del har vi det. Men det läggs nya saker på oss hela tiden och det är lätt att säga att det är skolans uppgift. Då kan man inte styra så mycket av det.

– Vi vill få makt över vårt eget yrke. Vi är en stolt profession och vi vill tala om att ”så här ska vi arbeta”.

Löneökning för lärare har varit en omdebatterad och politisk fråga. Där lärarlönelyftet har genomförts för vissa lärare. Pontus Larson tror att frågan om högre lön är viktig för att kunna locka unga att läsa till lärare.

– Det är en universitetsutbildning på allt från två och ett halvt år till uppåt sex år. Jämför man andra yrken med den utbildningstiden så tjänar vi alldeles för lite.

– Tittar vi på Karlstad så ligger vi dessutom på botten av landets 290 kommuner när det kommer till lön för lärare. Många ser att det skapar studieskulder men det ger inte så mycket i plånboken.

Om 60 % av de utbildade lärare som idag arbetar med annat skulle gå tillbaka till att arbeta inom skolan skulle det innebära 700 aktivt utbildade lärare i Värmland. Något som Pontus Larson tror skulle betyda mycket.

– Inom ett par år så behöver vi rekrytera 1800 lärare i Värmland. Får vi då 700 som återgår till sina arbeten så är det ju färre nya vi behöver rekrytera.

Hur realistiskt tror du att det är att skolan skulle kunna locka tillbaka personer som tidigare arbetat där?

– Med rätt förutsättningar, absolut. Lönen och en arbetsbelastning som är skälig – då är det här yrket världens bästa yrke.

– Jag har en tro, och ett hopp att detta kommer att lösa sig. Men vi måste ta detta på allvar nu.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".