Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolans kontakt med nyanlända föräldrar nyckel till integration

Publicerat måndag 22 maj kl 07.43
"Det finns mycket oro bland föräldrarna hur det går till i skolan"
(1:22 min)
Susanne Duek, lektor i pedagogik på Karlstads Universitet.  Foto: Annica Buvik/Sveriges Radio
Susanne Duek, lektor i pedagogik på Karlstads Universitet. Foto: Annica Buvik/Sveriges Radio.

Bra kommunikation mellan skola och föräldrar som inte har svenska som modersmål är viktig för att förbättra elevers och föräldrars integration. Det visar en avhandling av Susanne Duek på Karlstads universitet.

Susanne Duek har följt sex barn som är relativt nyanlända till Sverige, under ett år, för att se hur barnen utvecklar sin språkliga förmåga och hur mötet med den svenska skolan fungerar.

– Man ser inte de olika sätten som går att kommunicera och även föräldrar kanske tycker att det är besvärligt och svårt att prata. Det kanske är ännu viktigare när man är ny i Sverige just den här kommunikationen eftersom man inte vet hur skolsystemet fungerar och det finns mycket oro för hur det går till i skolan, berättar Susanne Duek. 

Det allvarligaste problemet med en svag föräldrakontakt är enligt Susanne Duek att den skapar hinder för barnens deltagande i skolan och att det kan leda till att barnen får ta för stort ansvar för sina egna studier.

– Motivation är en stark drivkraft i allt lärande och de här föräldrarna och barnen är väldigt starkt motiverade. Kanske just på grund av att föräldrarna inte haft så stora möjligheter av att gå i skola. I många fall förutsätter skolan att de här föräldrarna inte kan hjälpa sina barn med skolarbetet, men det kan alla föräldrar även om det ser olika ut på exakt vilket sätt de kan göra det, säger Susanne Duek.

På Ferlinskolan i Filipstad har man försökt arbeta för att förbättra kommunikationen med föräldrar som inte har svenska som modersmål genom att minska utskick av information på papper och istället prata med dem.

Men också genom att förenkla vissa tjänster, som till exempel sjukanmälan.

– Det fungerade dåligt när vi sa att de var tvungna att ringa till skolan varje morgon. Det är inte så lätt när man inte pratar så bra svenska. Då kom vi på det här med sms. Vi visade dem en mall och sa att det räcker att ni skickar det här. Vi har märkt jättestort skillnad efter vi gjorde den ändringen, berättar Elisabeth Larsson som arbetar med förberedelseklasserna på Ferlinskolan i Filipstad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".