Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vägbulor får vara kvar

Publicerat lördag 11 maj 2002 kl 13.39
Fördelarna med så kallade vägbulor är så stora och nödvändiga att bulorna inte kan tas bort, enligt en ny rapport som trafikansvariga i Göteborg har gjort, rapporterar P4-programmet Efter Tolv.
Man har utrett konsekvenserna av vägbulor för kollektivtrafikens passagerare och resenärer i Göteborg, och funnit att målen när det gäller säkerhet och framkomlighet uppnås. När det gäller bekvämlighet föreslår rapporten att vägbulorna trots klagomål finns kvar, i avvaktan på elektroniska farthinder. I Göteborg liksom på andra håll i landet har många yrkeschaufförer klagat på de många farthindrens konsekvenser för både fordon, resenärer och chaufförer. Yrkesskador och värk i rygg och nacke, eller stress över att farthindren spräcker tidtabellen, påverkar 95% av Swebus chaufförer i Göteborg, enligt företaget. - Men vi måste väga det mot säkerheten, vi kan inte elimninera olyckor, men vi vill överleva och farten sänks inte utan farthinder, säger Jonas Johansson, trafikdirektör i Göteborg till Efter Tolv. Vid en hastighet på 70 km/timmen är risken för dödlig utgång om man kör på någon 90%. Vid 30 km/timmen är överlevnadschansen istället 90%.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.