Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Upphandling av servicetrafik kritiseras

Publicerat onsdag 15 november kl 11.38
Vi är oroliga för att enda taxiföretaget ska försvinna
(4:06 min)
Taxibilar väntar på passagerare utanför centralstationen. Foto Fredrik Sandberg / SCANPIX
Små åkeriföretag diskrimineras i upphandlingen menar kritiker. Foto: Scanpix

Värmlandstrafik upphandling av servicetrafiken har överklagats. Flera röster höjs mot att småföretagare i länet missgynnas.

– Vi tycker att man borde skapa möjligheter för mindre företag att kunna lämna anbud på upphandlingen, säger Anders Andersson, kommunchef i Eda.

Det är den stora upphandlingen om länets sjukresor och färdtjänst som ifrågasätts. Värmlandstrafik har under hösten gjort om den efter att den tidigare entreprenören, det multinationella bolaget Keolis, i somras plötsligt sa upp sitt kontrakt.

Värmlandstrafik gav uppdraget till fyra värmländska åkerier. Men flera är missnöjda med hur den snabba upphandlingen gick till.
Anbudet från Eda Glasbruks Taxi underkändes och det lilla enmansföretaget har överklagat Värmlandstrafiks beslut till förvaltningsrätten eftersom man anser att företagare som inte har ett visst antal fordon diskrimineras.

Det är detta som fått kommunledningen i Eda att skriftligen klaga på upphandlingsreglerna till Värmlandstrafik.

– Vi är oroliga för att det enda lilla taxiföretaget här inte kan fortsätta med sin verksamhet vilket skulle innebär att våra medborgare inte har någon taxi kvar att beställa.

Problemet enligt kommunchefen Anders Andersson är att anbuden ska läggas på så stora körområden.

– I upphandlingen krävs minst 15 fordon för Västra Värmland och det är svårt för en liten företagare att organisera så stor volym på så kort tid. Man skulle kunna delat upp det per kommun istället på fyra fem bilar

Anders Wahlén, servicetrafikchef på Värmlandstrafik, tycker inte att små företag diskrimineras.

– Mindre företag har möjlighet. De kan samverka i grupp eller gå in som underentreprenör till vinnande trafikföretag. Vi exkluderar ingen men man behöver söka samarbete.

Han beskriver utvecklingen mot allt färre och större trafikföretag som en nationell fråga.

– Det är klart att vi inser att samhällsbetalada transporter är ett viktigt ben att kunna stå på för lokala företagare men det måste även finnas en kommersiell bas för att driva trafik - en efterfrågan på taxitrafik.

Finns det inget krav från ägarsidan, de värmländska kommunerna, att ni ska ge de små företagen chansen? 

– Jag tycker vi ger dem chansen. Vi har flera företag som växt sig större - till exempel Karlstads taxitransporter och Arvika Eda Taxi. De har varit en rad mindre åkare som gått samman och det är det man behöver.

Varför måste körområdena vara så stora?

– Det är möjligt att vi i framtiden delar in det på annat sätt. Det får vi se om det blir aktuellt vid kommande upphandling.

De nya kontrakten för servicetrafiken, som skrevs i oktober 2017, löper på ett år och kommer enligt Anders Wahlén att förlängas med ytterligare cirka tre år om inte Värmlandstrafik får backning av förvaltningsrätten i den överklagan som gjorts.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".