Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Helhetssyn saknas i gotländska skolor

Publicerat torsdag 14 december 2006 kl 10.59

Det saknas en helhetssyn från förskola till årskurs 9 och tydliga gemensamma mål inom den gotländska grundskolan. Det finns också otydligheter i ledningsorganisationen.

Det skriver två av Stockholms stads skolinspektörer som under hösten, på uppdrag av Gotlands kommun, har granskat Klinteskolan, Lännaskolan, Romaskolan och Roma Kyrkskola. Inspektionen har gått ut på att se hur skolorna uppfyller de nationella målen och skolplanens mål.

Eleverna på de granskade skolorna får inte heller tillräckliga möjligheter att vara med och påverka undervisningens innehåll, arbetsformer och mål, skriver inspektörerna, men tillägger att det även gäller många andra skolor.

Nästa år kommer samtliga gotländska skolor att inspekteras av Skolverket. Då ska bland annat kommunens och skolornas kvalitetsarbete och deras förmåga att förbättra kvaliteten granskas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".