Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt för färjepassagerare i Nynäshamn

Publicerat onsdag 19 september 2007 kl 12.05

Det verkar ännu inte finnas någon riktig lösning på problemen vid hamnterminalen i Nynäshamn, där passagerare måste korsa bilarnas körväg och bära sitt bagage till bussar och pendeltåg.

Just nu förhandlar Rikstrafiken om hur gotlandstrafiken skall bedrivas framöver. Men hur passagerarna och bagaget skall hanteras i hamnarna ingår inte i upphandlingen.

Det är sedan länge känt att Nynäshamnsterminalen har ett stort logistikproblem. En flerspårig järnväg går framför själva teminalens ingång och bilarna som skall till och från färjan måste korsa vägen där passagerarna kommer släpandes på sitt bagage från pendeltågen.

Ett problem för passagerarna är att bagaget från Visby skall hämtas och dras upp för en backe. Det är ofta problem på vinter då det är snöglopp, halt, regnar och blåser kuling. Det är alla inblandade parter överens om.

Dem inblandade parterna är Banverket som äger järnvägen, Storstockholms lokaltrafik som äger pendeltågen, Stockholmståg som bemannar pendeltågen, Stockholms hamnar som äger hamnen i Nynäshamn, Destination Gotland som driver trafiken, Gotlands kommun och Nynäshamns kommun.

Radio Gotland har under en vecka försökt nå någon ansvarig för bagagehanteringen i Nynäshamn. Men ingen verkar vilja ta itu med problemet. Banverket hänvisar till  SL som i sin tur bollar vidare till Nynäshamn kommun, som hänvisar till Banverket och så vidare. 

Logistikproblemet är inte lönsamt utan kostar pengar som  ingen vill betala.

Radio Gotland har tidigare rapporterat att pendeltåget  inte  kommer att gå från hamnterminalen i Nynäshamn i framtiden utan istället från småbåtshamnen.

Så det planeras en gångväg som eventuellt skall få ett tak och vindskydd. Det kommer att ta tid innan pendeln kan anpassas till gotlandstrafiken beroende på att det är bara ett pendelspår till Nynäshamn.

Det finns också idéer om en gångtunnel eller en gångbro så att passagerarna i Nyhäshamn inte riskerar att bli påkörda av bilarna från fartygen.

Hur busstrafiken skall lösas är svårt att säga. Bussarna ägs av Stockholms lokaltrafik och beställs av Destination Gotland som därmed har ekonomiska intressen i busstrafiken.

Banverket kommer att ta bort rälsen framför terminalen och då borde bussarna kunna hämta upp passagerare där säger en inblandad part, som dock vill vara anonym.

Socialdemokratiske kommunalrådet Ilija Batljan i Nynäshamn lovar dock att samla berörda parter till ett möte om problemen.

Det kan bland annat bli en rulltrappa som är väderskyddad mellan färjeterminalen och pendeltågstationen.
Problemen men anpassningen av tågtiderna till färjornas tider är också en fråga som ska tas upp med SL, säger Batljan.

Reporter:
tommy.lundberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".