Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Diselskatt gör bussresor dyrare

Publicerat tisdag 23 oktober 2007 kl 06.00

Den höjda dieselskatten kan leda till dyrare bussbiljetter och indragna turer om inte politikerna skjuter till en kvarts miljon kronor.

– Det är de alternativen vi har, om inte fler skulle börja åka då, säger Per-Arne Jonsson, ansvarig för kollektivtrafiken på Gotland.

Det är strax efter två på Bussterminalen i Visby och kurerna börjar fyllas. Personer som slutat skolan tidigt sällskapas av lediga som varit inne i stan och förmiddagshandlat. Karina Jakobsson ska ta bussen till Klintehamn och som många andra här så hoppas hon att priset på bussbiljetten inte ska höjas igen.

– Det är dyrt som det är, blir det högre kommer folk dra sig för att åka buss säger hon.

I regeringens budgetproposition som presenterades tidigare i höst stod det med en höjning av dieselskatten - en skattehöjning som slår ekonomiskt hårt mot många av landets kollektivtrafikbolag. Diesel, som många bussar drivs med, kommer nästa år att vare runt en femtioöring dyrare per liter. Men trots att den här skattehöjningen så uppenbart drabbar kollektivtrafiken så är tanken med skattehöjningen att minska utsläppen. Ingrid Larsson, politiskt sakkunnig centerpartist på näringsdepartementet säger att kollektivtrafiken här på Gotland helt enkelt är för ovänlig mot miljön.

– Ja det verkar ju så om det skulle innebära den här merkostnaden. Det är definitivt läge att ställa om till andra drivmedel, säger hon.

Det finns tankar på att börja köra på mer miljövänligt bränsle berättar kollektivtrafikens Per-Arne Jonsson. I de upphandlingar som görs ställs frågan hur mycket extra det skulle kosta att få bussar som drivs med till exempel etanol eller gas. Tanken är också att man under avtalsperioden ska kunna ställa om till annat bränsle än diesel. Men det här är i nuläget bara tankar, som det ser ut nu kommer bussarna gå på diesel och då blir det en kvarts miljon mer i utgifter. För att slippa indragna turer och höjda biljettpriser då, då behövs det mer pengar från politikerna. Men en har man inte haft någon diskussion med dom.

– Nej, men det är dags att föra upp den här frågan nu. Politikerna brukar tycka att kollektivtrafiken är viktig, säger Per-Arne Jonsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".