Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Informationscentrum till Korpen - ej Fårösund

Publicerat fredag 7 mars 2003 kl 07.17
På kommunens konsult- och servicekontor finns det nu tveksamheter inför att öppna ett servicecentrum för kommunen i Fårösund. Istället föreslås centret ligga i Korpen i Visby där kommunens telefonväxel finns. Det nya servicecentret ska kunna ge information både via telefon och data. Till exempel ska man kunna boka tandläkartid eller undersöka dagiskön. När modellen testats kan eventuellt vissa delar flytta till Fårösund, föreslår förvaltningen kommunstyrelsen.
Gotland direkt är arbetsnamnet på det kontaktcenter som Gotlands kommun vill starta istället för en traditionell telefonväxel. Här ska medborgarna snabbare och bättre få svar på sina frågor än idag. Det har blivit allt sämre telefonservice under året. Fler samtal och färre som svarar har gjort att det tar längre tid att få svar i kommunens växel. På sikt kommer också kommuninvånarna att kräva mer information, tror konsult och servicekontoret. Frågan om ett kontaktcenter är inte ny. Alla vill ha en bättre service, men inga beslut tas. Att som hittills fortsätta utveckla idén med ett kontaktcenter vid sidan av ordinarie arbete är omöjligt,skriver konsult och servicekontoret i sitt förslag till kommunstyrelsen. Det blir politikerna som får ta beslut om hur det ska gå med planerna på ett kontaktcentrum och var det ska ligga.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.