Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Därför slutade Veronica

Publicerat måndag 29 oktober 2001 kl 06.55
Teletjänstföretagen, de så kallade Call-centren, är bland de företag som växer snabbast i Sverige just nu. Men från företagen rapporteras också om arbetsskador, stress, hög sjukfrånvaro och hög personalomsättning.
Vid Uniguide i Burgsvik ligger sjukfrånvaron på ungefär 15 procent. Veronica Båtelsson, som nu slutat vid Uniguide, orkade inte sitta still vid en telefon åtta timmar om dagen, eftersom hon från sitt tidigare jobb var van vid frisk luft och mycket motion. Anders Thomasson, produktionschef i Burgsvik, säger att personer som inte orkar sitta vid en telefon hela dagarna kan få tillfälliga avbrott med administrativa uppgifter. Arbetslivsinstitutet har inlett en undersökning av arbetsmiljön vid teletjänstföretagen i hela landet. Projektledaren Allan Toomingas uppger att undersökningen kommit till för att i första hand utveckla branschen och för att personalen skall må bra. Ett tjugotal företag med sammanlagt 2000 anställda skall inga i studien.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.