Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot rederiledning efter dödsolycka på färja

Publicerat tisdag 29 april 2003 kl 07.57
Dödsolyckan på gotlandsfärjan m/s Visby för drygt ett år sen, orsakades av att den elektriker som klämdes till döds i en vattentät dörr inte följde instruktionerna. Det framgår av Haverikommissions rapport. Men kommissionen lägger också en del av skulden för olyckan på rederiledningen.
Det var den 10 april förra året som en elektriker klämdes till döds i en av de vattentäta dörrarna i maskinrummet på fartyget m/sVisby. Fartyget låg då i Visby hamn och olyckan inträffade samtidigt som det pågick en säkerhetsövning med över 300 statister ombord. Syftet med övningen var att testa fartygets säkerhetsorganisation. Därför fingerades en brand ombord i maskinrummet. Från bryggan ropades det ut att passagerarna skulle lämna fartyget och därefter stängdes det vattentäta dörrarna från bryggan. Men utropet hördes inte till maskinrummet. Inte heller kunde elektrikern se att dörrarna aktiverats från bryggan. Så när han skulle lämna maskinrummet, gjorde han precis som han alltid gjort, när han passerade den vattensäkra dörren. Det var bara det att nu slog dörren igen efter tre sekunder, normalt sett tar det nära 30 sekunder innan dörren stängs och en van besättningsman hinner ta sig genom dörren. Mannen var oförberedd på detta, överraskades och klämdes till döds i dörren. Haverikommissionen konstaterar därför att mannen sannolikt själv orsakade olyckan genom att inte följa de instruktioner som fanns för att passera dörrarna säkert. Det vill säga han skulle ha låtit dörren gå helt upp innan han försökte ta sig igenom den. Men haverikommissionen lägger också en del av skulden på de ansvariga för övningen och på rederiet. Enligt kommissionen borde det finnas varningslampor vid dörren som signalerade att dörren manövrerades från bryggan. Flera i besättningens ledningsgrupp saknade erfarenheter av att själva manövrera de vattensäkra dörrarna och åtminstone en kände inte till att dörrarna stängdes med så stor kraft. Haverikommissionen har också hittat brister i rederiets säkerhetshandbok när det gäller hur de vattensäkra dörrarna ska hanteras. Dörrarna borde helt enkelt inte ha stängts från bryggan. Haverikommissionen noterar också att två av dessa vattensäkra dörrar finns inom passagerarutrymmet, men att det inte fanns några vakter på plats när alla vattensäkra dörrar stängdes. En förklaring till att ledningen gjorde fel kan vara att stressnivån på bryggan var hög och att någon i ledningsgruppen uppgav att att han bara sovit ett par timmar under de två dygn som föregick övningen. Haverikommissionen rekommenderar nu rederiet att sätta upp varningssignaler vid de vattensäkra dörrarna, att sätta vredet till dörrarna under en plastkåpa på bryggan, att säkerhetsrutinerna förbättras nrä det gäller de vattensäkra dörrarna och att rederiet tillsammans med Sjöfartsinspektionen särskilt går igenom de farliga momenten vid övningar så att ingen person kan komma till skada.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.