Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fortsatt lågsvavligt bränsle i Gotlandstrafiken

Publicerat onsdag 31 december 2008 kl 06.44
Gotlandsfärja. Foto: Henrik Wallenius/SR Gotland

I lågkonjunkturens spår väljer vissa rederier att öka svavelhalten eftersom det bränslet är billigare. För Destination Gotland skulle det draget motsvara 20 miljoner. Men avtalet med staten och internationella sjöfartsbestämmelser styr att det blir fortsatt lågsvavligt bränsle i Gotlandstrafiken.

Det i är i avtalet mellan Rikstrafiken och Destination Gotland som det står inskrivet att svavelhalten i Gotlandstrafikens olja skall vara en halv procent.
Bolaget kör de stora färjorna på en halv procent och snabbfärjorna på 0.05 procent. Samtliga färjor går på 0,05 procent då de är förtöjda. Den högsta svavelhalt rederierna får köra med i Östersjön och i Nordsjön är en och en halv procent det har FN:s sjöfartsorgan IMO bestämt.
Stena Line berättar nu att rederiet går upp från en halv procent svavelhalt till en procents svavel. På det sparas 100 miljoner per år.

Anders Larsson, inspektör på Gotlandsbolaget säger att om Destination Gotland skulle gå upp till samma svavelnivå som Sten Line skulle det spara 20 miljoner kronor. Det är dock inte aktuellt med något bränslebyte eftersom avtal och regler slår fast att Gotlandsbåtarna skall köras på det lågsvavliga bränslet. Dessutom finns en gammal, frivillig, miljöpolicy från 80-talet om att använda det bränslet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".