Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsumentvägledare bemöter Hoffstedt

Publicerat fredag 27 februari 2009 kl 06.21
Anna Tasevski, konsumentvägledare. Foto: Ulrika Uusitalo-Fernholm/SR Gotland

Nu reagerar konsumentvägledningen på kommunalrådet Gustaf Hoffstedts (M) uttalande i kommunfullmäktige i måndags. Att spara på personal kommer att få oanade konsekvenser, säger konsumentvägledaren Anna Tasevski.

I måndagens kommunfullmäktige sa kommunalrådet Gustaf Hoffstedt (M) att konsumentvägledningen skulle kunna vara något för kommunen att spara på nu när tiderna är så dåliga.

Men konsumentvägledningens arbetsbörda har ökat den senaste tiden och kön till att få hjälp med skuldsanering är i dag ända upp till två månader.

Enligt kronofogden kommer dessutom antalet som söker hjälp med skuldsanering öka från 80 om året till 800, så konsumentvägledningen behöver snarare mer personal än mindre, säger Anna Tasevski.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".