Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skillnad i hur skolor sätter betyg

Publicerat fredag 27 mars 2009 kl 05.22
Klinteskolan. Foto: Karin Brindt/SR Gotland

Att eleverna på en del högstadieskolor får högre betyg än på andra, betyder inte nödvändigtvis att de verkligen har bättre kunskaper. Det visar en undersökning som skolkontoret gjort. Till exempel fick eleverna från Klinteskolan bättre betyg i både matte och engelska när de började på gymnasiet.

Gotlands kommun har jämfört betygen för de elever som gick ut nian för knappt två år sedan, och sedan tittat på vad de fick för betyg på gymnasiet, ett år senare. Det visar sig att skillnaderna är stora mellan olika skolor, och i olika ämnen.   

Orsaken till att skolkontoret gjort den här granskningen är att Skolverket för drygt ett år riktade skolverket kritik mot de gotländska skolorna eftersom det var för få som fick godkänt i grundskolan och som kunde gå vidare till de nationella programmen i gymnasiet.

Då ställdes frågan om det inte bara var fel på undervisningen eller också skillnad på hur man sätter betyg. Och resultatet visar att det är stora skillnader mellan de olika skolorna. Eleverna från Solklintsskolan i Slite fick lägre betyg i de tre kärnämnena när de började gymnasiet, precis som för  Atheneskolan i Visby. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".