Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Moderat oroas över färjekonkurrens

Publicerat torsdag 8 oktober 2009 kl 06.29

Den gotländska riksdagsledamoten Rolf K Nilsson (M) oroas för vad som kan hända med Gotlandstrafiken under vinterhalvåret när regeringen öppnat för konkurrens på färjetrafik mellan Gotland och fastlandet.

Efter att Gotlandsflyg annonserat att de vill starta en linje mellan Nynäshamn och Kappelshamn säger Rolf K Nilsson att det isolerat låter som en väldigt bra nyhet, men att om det vill sig illa kan betyda katastrof för Gotlandstrafiken.

Rolf K Nilsson ser en situation där ett stort antal rederier bedriver sommartrafik och tjänar stora pengar. På vinterhalvåret får Gotland statliga fartyg som bedriver nödtrafik mellan Gotland och fastlandet

- I det avtal som gäller, vi befinner oss mitt i avtalsperioden, så utgår man ifrån att Destination Gotland under högsäsongen på sommaren ska tjäna in tillräckligt, tillsammans med det statliga stödet, för att kunna bedriva en fullservicetrafik också under vinterhalvåret. Hur påverkas Destination Gotland rent inkomstmässigt om ytterligare ett eller flera rederier börjar driva trafik under högsäsong? säger Rolf K Nilsson i ett pressmeddelande.

- Stora inkomstbortfall för Destination Gotland under sommaren påverkar givetvis förmågan att kunna driva fullservicetrafik hela året. Om inte Rikstrafiken/staten går in med ytterligare miljoner så ser framtiden osäker ut.
- Konkurrens är bra. Och det är något vi behöver mera av på de flesta områden. Men att under en pågående avtalsperiod ändra förhållande som man nu gjort genom att släppa färjetrafiken fri riskerar man avsevärda avbräck i en hittills fungerande infrastruktur, säger Rolf K Nilsson.
- För Gotland och gotlänningarna är det nödvändigt att ha en fungerande färjetrafik hela året. Det är ett gotländskt intresse och det är en statlig skyldighet att se till att det blir så.
- Ingen skugga ska falla på de företag som nu vill utnyttja möjligheterna och tjäna pengar på att köra båt till Gotland. Men beslutet att släppa trafiken fri mitt under en avtalsperiod är minst sagt illa genomtänkt. Vad detta regertingsbeslut leder till på sikt är svårt att sia om. Men vi får kanske en situation där ett stort antal rederier bedriver sommartrafik och tjänar stora pengar. På vinterhalvåret får vi statliga fartyg som bedriver nödtrafik mellan Gotland och fastlandet så vi inte blir isolerade.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".