Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förslag på långsammare färjeturer

Publicerat onsdag 13 januari 2010 kl 10.21

Uppdaterad 17.00
Enligt Rikstrafikens rapport "Långsiktigt hållbar linjesjöfart till Gotland 2015-2030" är varken hög turtäthet eller snabba färjor i Gotlandstrafiken viktiga. Rikstrafikens utredare Tom Andersson säger att myndigheten vill utveckla trafiken för att närma sig de klimatpolitiska målen. Riksdagsledamoten Rolf K Nilsson (M) tycker att det är dags att lägga Gotlandstrafiken direkt under regeringen, för att Rikstrafiken inte ska "få leka med Gotlands framtid".

Myndighetens tjänstemän har skrivit en rapport till styrelsen där de bland annat skriver att det inte spelar någon roll om det blir en eller två fastlandshamnar, och att färjorna bara ska gå snabbt när det är många som reser.

Förändringarna motiveras i första hand av miljöskäl. För att minska utsläppen av koldioxid har Risktrafiken tittat på möjligheten att använda Västervik i stället för Oskarshamn i framtiden, eftersom det ger kortare resväg. Om man enbart har trafik till Västervik skulle det innebära en minskning av koldioxidutsläppen med 70 procent.

"De hamnalternativ som analyseras är: enhamnsalternativ på Västervik och Oxelösund och tvåhamnsalternativ på Nynäshamn och Oskarshamn respektive Nynäshamn och Västervik. Oavsett vilket alternativ som slutligen väljs bedömer Rikstrafiken att alla redovisade alternativ klarar trafikförsörjningen till och från Gotland. Alla redovisade alternativ ger därmed Gotland förutsättningar att leva och utvecklas, om än i olika hög grad."

"Baserat på den analys som görs är Rikstrafikens inriktning att framtidens trafik bör bedrivas i lägre hastigheter samt att hastigheten ska variera mellan turer. Principen är att avgångar med litet resande ska gå långsamt och avgångar med stort resande ska gå fort. Framtidens trafikupplägg bör dessutom innehålla färre antal turer än idag eftersom detta medför minskad miljöpåverkan. För att tillgodose tillräcklig kapacitet föreslås nyttjande av större fartyg än idag."

"Den trafiklösning som väljs måste vara långsiktigt hållbar ur flera perspektiv; ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Detta innebär att vid sidan av att ombesörja en tillfredsställande färjetrafik till och från Gotland, är en viktig fråga hur hänsyn ska tas till beslutade miljö- och klimatmål. Om miljö- och klimatmålen ska uppnås måste alla samhällssektorer inklusive transportsektorn bidra med åtgärder. Stor vikt läggs därför i denna utredning vid att hitta ett väl avvägt och långsiktigt hållbart trafikupplägg som tillgodoser såväl Gotlands behov av tillfredsställande färjetransporter som klimat- och miljömålen."

På onsdagsmorgonen ordnade Tillväxt Gotland ett möte för att samla in synpunkter om trafiken, men när kommunalrådet Eva Nypelius (C) presenterade Rikstrafikens rapport blev det istället ett mycket laddat krismöte.

Den 22 januari ska statssekreteraren Leif Zetterberg och andra företrädare för näringsdepartementet diskutera rapporten tillsammans med representanter för kommunen och länsstyrelsen.

Till mötet är också personer från Styrelsen för Gotlands Trafikråd, Vägverket, Sjöfartsverket, Rikstrafiken, Tillväxtverket, Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser samt Konkurrensverket inbjudna.

Dagens trafikavtal för Gotlandstrafiken löper ut den 31 januari 2015.

Till Sveriges Radio Kalmar säger Peter Wretlund (S) kommunalråd i Oskarshamn att han inte är speciellt orolig, men överraskad över att två kommuner, ska behöva konkurrera med varandra. Men han säger att han fortfarande är trygg i att man ska bygga sin nya terminal och att han fortfarande tror på tvåhamnsalternativet.
– Jag är helt övertygad om att alla passagerare som kommer söderifrån i Sverige inte vill åka ytterligare åtta mil till Västervik, säger Peter Wretlund.

Harald Hjalmarsson (M) kommunalråd i Västervik säger till Radio Kalmar att gotlandstrafik skulle betyda mycket för Västervik.
– Vi är väl medvetna om att det ställer krav på att det blir en intressant destination, så att det inte bara blir genomfart där man i stort bara väntar på att få kliva ombord, säger han.
– Nu får vi försöka tekniskt studera hur man kan klara en viss utbyggnation av hamnen. Men ytan finns, djupet finns och farleden finns, så förutsättningarna finns ju, säger han.

KOMMENTARER KRING RAPPORTEN:

Rikstrafikens utredare Tom Andersson säger att myndigheten vill utveckla trafiken för att närma sig de klimatpolitiska målen.
- Den mycket kortare överfarten till Västervik, kompenserar den längre vägtransporten, rent miljömässigt är det så. Till Nynäshamn handlar det om en halvtimme längre restid med båten.

Gotlandsbolagets vd Jan-Eric Nilsson säger att Destination Gotland skulle kunna gå över till färjor som drivs av naturgas inom ett par år, om det är det som Rikstrafiken vill.
- Rikstrafiken har i sitt arbete inte varit kontakt med oss en enda gång, detta är en skrivbordsprodukt. Jag tycker inte det är bra.

Kommunstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C) tycker att den stora bristen är att det inte finns någon vision om utveckling.
- Man har en bild av att det här är kompletterande kollektivtrafik, som den trafik Rikstrafiken i övrigt upphandlar. Det är ett jätteproblem att man inte ser färjetrafiken som en del av den regionala utvecklingen.

Riksdagsledamoten Rolf K Nilsson (M) säger att det är dags att lägga Gotlandstrafiken direkt under regeringen. Rikstrafiken "ska inte få leka med Gotlands framtid".
- Blir Rikstrafikens tankar verklighet är det ett dråpslag mot utvecklingen på ön och de förhoppningar många av oss har om ökad inflyttning, företagsetableringar, företag som växer och en besöksnäring som satsar på året-runt-turism.

Gotlands landshövding Cecilia Schelin Seidegård tycker att det förefaller väldigt konstigt med långsammare båtar och mindre täta turer.
- Det är en skyldighet att vi ska kunna erbjudas en bra transport sjövägen till fastlandet.
- Jag tror att vi i framtiden kommer att kunna ha så bra teknik att vi kan fortsätta med dagens fart, och kunna minska miljöpåverkan ändå. Det är viktigare att staten sätter tryck på den tekisnka utvecklingen.

Konsulten Nils Nordenbrink, tidigare i trafikrådet, tycker att gotlänningarna har sig själva att skylla när de kräver snabba färjor utan att tänka på miljön.
- Det är ett stort problem att vi inte förstår att köra båt snabbt på vattnet släpper ut mycket mer koldioxiddioxid jämfört med att köra bil. Man kan köra bil jättelångt jämfört med att ha den stående på bildäck. En flytt från Oskarshamn till Västervik skulle göra en jättebesparing på koldioxidutsläpp som inte skulle kosta oss ett dugg i bekvämlighet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".