Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bredbandskunder undrar över kravbrev

Publicerat tisdag 2 februari 2010 kl 05.48
Ulla-Stina Jonasson funderar över vem som äger modemet. Foto: Karin Brindt/SR Gotland

Ett kravbrev från företaget ePhone, som säljer internettjänster och IP-telefoni, har förbryllat kunder på Gotland som haft bredbandsabonnemang hos GEAB. Kunderna hotas med extra avgifter om de inte skickar tillbaka sina modem till bolaget ePhone.

GEAB slutar ju som bredbandsleverantör, eftersom bolaget anser att det finns andra företag som kan sköta det bättre.

I ett brev som gått ut från ePhone, begär företaget att kunderna ska skicka tillbaka det modem dom en gång kvitterat ut hos GEAB. Om man inte gör det inom 14 dagar, faktureras kunden för utrustningen fulla inköpspris, plus en straffavgift på 300 kronor.

En av kunderna är Ulla-Stina Jonasson som arbetar på Vuxenskolan i Lärbro.

Hon har försökt ta reda på vad som egentligen gäller, men eftersom det är långa telefonköer till ePhone har hon inte lyckats komma fram.

- Det tar så mycket tid, både från verksamheten och även privat har jag fått ett sådant här brev. Det är otroligt frusterande och känns inte kul.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".