Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges Radios enkät

Facebook och bloggar används i valrörelsen

Uppdaterat onsdag 9 juni 2010 kl 10.38
Publicerat onsdag 9 juni 2010 kl 06.44
1 av 2
Bild på Stefaan De Maeckers blogg
2 av 2
Klicka för grafik: Sociala medier

Sociala medier, som facebook, twitter och bloggar, kommer att användas av många lokalpolitiker i valrörelsen. Det visar en enkätundersökning som Sveriges Radio gjort. Och när vi frågade väljarna tycker de unga att det är bra - medan de äldre är mer tveksamma.

Stefaan De Maecker är toppnamn för miljöpartiet på Gotland inför höstens val och han är en av dem som bloggar för att få ut sitt politiska budskap.

Hur aktiva väljarna kommer att vara på nätet för att hitta den kandidat de väljer att lägga sin röst på, är inte känt. Men politikerna tycks inte vilja missa möjligheten att finnas på nätet och kanske fånga intresse där.

En majoritet av de lokala topp-politiker som svarat på en enkät från Sveriges Radio kommer vara politiskt aktiva på nätet i valrörelsen.

De tänker använda sig av exempelvis Facebook, Twitter och bloggar för att nå väljare. Radions enkät om politikerna i de sociala medierna skickades ut till närmare 2000 förstanamn på listorna till kommun- och landstingsvalen runt om i Sverige.

Drygt hälften av dem svarade, 1266 personer.

En av dem, alltså Stefaan De Maecker som är "hyfsat ny i bloggosfären", som han säger. Han började blogga i februari. Men han spår en framtida ljus utveckling för politikerbloggarna, detta valår.

-Jag tror definitivt att det är viktigt; ett medium som kommer att bli större och viktigare därför att man som politiker kan skriva ganska mycket vad man själv vill lyfta fram utan att gå via "vanliga media".

Han fortsätter: "Vill jag skriva någonting om antibiotikaresistens, som inte alltid är lika "hot" i media, så får jag skriva det och folk får läsa det om de vill. Jag är inte beroende av någon annan som säger att det är viktigt. Jag kan publicera det jag vill ha publicerat, säger Stefaan De Maecker.

Fakta om enkäten:

Sveriges Radios enkät om politikerna i de sociala medierna skickades ut till närmare 2000 förstanamn på listorna till kommun- och landstingsvalen runt om i Sverige.

Drygt hälften av dem svarade. Alla riksdagspartier finns representerade bland svaren.

De som svarade på Gotland uppgav att de var politiskt aktiva inom sociala medier, antingen via facebook eller med egen blogg. De vill få ut sitt budskap till tänkbara väljare och uppger att de får sporadisk respons på sina inlägg.

Förutom miljöpartiets toppnamn De Maecker, svarade också vänsterpartiets Brittis Benzler och folkpartiets Mats-Ola Rödén på enkäten - och gav besked om att de tror på sociala medier som ett sätt att nå väljare.

I Sveriges Radios enkät svarade hela 88 procent att de tänker använda sig av sociala medier för att få ut sitt politiska budskap till väljarna i valet, och 74 procent tycker att sociala medier är viktiga eller mycket viktiga i valrörelsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".