Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
DESTINATION GOTLAND

Förbättrade rutiner efter olyckan

Publicerat tisdag 15 juni 2010 kl 12.53
Jan-Eric Nilsson. Foto: Gotlandsbolaget

Destination Gotland har redan gjort omkring 15 förändringar med anledning av färjeolyckan utanför Nynäshamn. Det handlar bland annat om förbättrade rutiner och bättre utbildning och träning av de säsongsanställda nautiska befälen.

Haverikommissionens kritik mot Destination Gotland överenstämmer med rederiets egen analys, konstaterar vd Jan-Eric Nilsson.

Speciellt beklagligt är att passagerarna inte fick den information de hade rätt att kräva och rederiet har ändrat i sina rutiner för att förhindra att det upprepas, meddelar Jan-Eric Nilsson.

Rederiet har gjort sammanlagt 15 förändringar med anledning av olyckan. Det handlar om förbättrade rutiner när det gäller till exempel rapporteringen till personalavdelningen vid byte av arbetspass.

Redan direkt efter olyckan ändrades tidtabellen så att färjorna inte längre möts i det område där kollissionen inträffade.

Jan-Eric Nilsson uttrycker också sin tacksamhet för att personskadorna blev relativt begränsade och framför sina ursäkter till dem som drabbades av olyckan på olika sätt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".