Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Företagshälsovård

Ny tjänst hjälper Previa att växa

Publicerat tisdag 2 november 2010 kl 14.05
"Vi behöver mer personal"
(1:43 min)
Ulf Lundquist operativ chef Previa kundcenter och Kristina Gardell sjuksköterska. Foto: Håkan Erlandsson/SR Gotland

Företagshälsovården Previa på Gotland växer så det knakar just nu. Anledningen är det man kallar sjuk och frisk systemet. När en anställd ringer och sjukskriver sig får personen automatiskt medicinsk rådgivning.

Något som blivit en succe bland företag, enligt Ulf Lundquist på Previa

Det här relativt nya sättet för anställda på företag är att när man ringer och sjukskriver sig får man automatiskt prata med en sjuksköterska som ger råd och dessutom följer upp den anställdes sjukdom efter några dagar. Enligt Ulf Lundkvist en anställningsförmån, men det har minskat sjuktalen hos företag som därmed tjänar på det

Anställda som Radio Gotland pratat med har delade meningar om det här systemet. Bra tycker en del, andra är mer tevksamma.

Previa på Gotland servar hela Sverige med den här tjänsten. Och antalet förstag och myndioheter som är intresserade ökar hela tiden, enligt Ulf Lundkvist, som räknar med att verksamgheten på Gotland skall expandera.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".