Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Startar på lördag

Tony Olsson inför VM-tävlingarna i speedway

Publicerat onsdag 11 maj 2011 kl 14.23
Foto: Janne Rindstig/Sveriges Radio

När speedwayeliten rullar fram till start på Ullevi på lördag ska manegen vara krattad och klar. Ansvaret vilar på gotlänningen Tony Olssons axlar. 
- Ullevi är lite speciellt, säger han utan att låta orolig.

VM-tävlingarna i speedway på Ullevi har haft en brokig historia. Banan har varit svår att få till, värst var det 2003 när tävlingen fick flyttas en vecka trots strålande sol på tävlingsdagen.

Numera vilar ansvaret på 39-årige gotlänningen Tony Olsson som sedan förra säsongen är tävlingschef för VM-serien. 1989 blev han åtta i den individuella VM-finalen i München och han har dessutom varit svensk förbundskapten, så han vet hur arrangemang ska fungera och hur förarna vill ha banan för att vara nöjda.

"Speciellt på Ullevi"

-Visst är det speciellt på Ullevi. Långa rakor och tvära svängar, för mig fick banan gärna vara 50 meter kortare men det är omöjligt med tanke på dräneringar och annat, säger Olsson.

-Svårigheten på Ullevi är att det alltid blåser och att solen skiner olika mycket på olika delar av banan. Det gäller verkligen att tänka till när banan vattnas, fortsätter han.

Regn att vänta

Prognoserna inför helgen talar om lite regn men vädersajterna är inte överens om hur mycket eller när det ska komma.

-Jag kollar också vädret, men kan inte påverka det. Det viktigaste är att vara förberedd på olika scenarier.

Enligt Olsson är receptet för lyckade tävlingar planering. Inte luta sig tillbaka och lita på rutin.

-När en lokal funktionär säger till mig att jag inte behöver bry mig om den eller den detaljen för att det redan gjorts så många gånger ringer en klocka. Man måste se varje tävling som ny och hela tiden vara på tå, avslutar han bestämt.

FAKTA: Banan på Ullevi mäter 404 meter och är därmed den längsta i VM-serien. Banan byggdes veckan efter påsk och rivs efter tävlingen. Banmaterialet har hämtats från England och lagras i Sverige mellan tävlingarna, samma material används även i Köpenhamn och Cardiff. Banmaterialet innehåller mer bindmedel än en permanent bana för att kunna packas snabbt och hålla ihop för träning och tävling.

Sune Karlsson/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".