Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regionen köpte biogas som inte används

Publicerat måndag 23 april 2012 kl 05.00
Ekostrateg Helena Andersson: "Jättetrist att det blev så"
(6:44 min)
1 av 2
Biogasbussar. Foto: Lasse Ahnell/SR Gotland
2 av 2
Kjell Skalberg, fd ordförande i tekniska nämnden och Magnus Ahlsten från Biogas Gotland. Foto: Jennie Persson/SR Gotland.

Region Gotland har köpt biogas för flera hundratusen kronor - utan att kunna tanka bränslet i alla bilar. Omställningen till nya, mer miljövänliga, fordon i regionen går mycket långsammare än det var tänkt.

Ingen tycks ha matchat den av fullmäktige antagna biogasstrategin, och avtalet om biogasköp, mot det avtal som fanns om leasingbilar. Istället för att tanka den biogas regionen ändå betalat 700 000 kronor för har de flesta tjänstebilar i regionen tankats med bensin och diesel.

Det betyder att regionen nu har dubbla kostnader - man betalar både för den bensin och diesel som går åt i tjänstebilarna, men har också utgifter för den biogas som enligt avtal måste betalas, trots att den alltså inte tankats.

- Det är jättetrist att det blev så här, säger ekostrategen Helena Andersson som hoppades att regionen skulle tjäna både miljömässigt och ekonomiskt på att byta fordon i tid.

I Region Gotlands bilar har det bara tankats 4 procent av den biogas som bedömarna på regionen trodde skulle gå åt. I ett avtal från 2010 förbinder sig regionen att köpa en viss mängd biogas och betala den mängden även om det bränslet inte förbrukas.

För 2011 är skillnaden mellan prognos och verklighet ungefär 70 000 normalkubikmeter gas. Det motsvarar omkring 30 tjänstebilars tankning på ett år. Värdet på den biogasen är 700 000 kronor. Och det är en kostnad som regionen enligt avtal har, trots att hemtjänstens personal och distriktssköterskor och alla andra inom regionen som kör en del i jobbet ju också tankat bränsle i sina bilar. Men inte biogas. Vilket blir en dubbel bränslekostnad. 

- Det är en ganska stor summa pengar, för att vi köpt bensin och diesel istället, säger Helena Andersson. Vi har inte gjort miljön någon nytta och inte ekonomin. Men det kanske är en prislapp vi får betala för att få upp frågan på agendan, säger hon.

Ekostrategen Helena Andersson säger att det bara rullar sådär 6 biogasbilar i regionens regi nu av de drygt 300 fordon regionen har. Det borde ha skaffats 30 biogasbilar till förra året om regionen skulle ha förbrukat den biogas som ändå måste betalas.

Det byttes nog 100 fordon i regionen under 2011, säger Helena Andersson. Men det var alltså klent med nyanskaffningen av just biogasbilar.

På frågan om hur regionen kunde teckna avtal om att köpa så mycket biogas samtidigt som man "satt fast i" leasingavtal om andra bilar svarar hon:

- Det är för många händer. Vi är flera som är ansvariga för olika upphandlingar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".