Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Transportfack kritiskt till utländska chaufförers arbetsförhållanden

Publicerat måndag 20 augusti 2012 kl 05.00
Thomas Gahnström, ordförande Transport på Gotland
(2:29 min)
Arla mejeri i Visby. Foto: Katarina Hedström/SR Gotland.

Transportarbetareförbundet på Gotland vill få stopp på utländska chaufförers dåliga arbetsvillkor. Som exempel nämns de transporter av mjölkpulver som sker från Arlas mejeri i Visby.

På Åkeriföreningen säger man att det är svårt att kontrollerra utländska chaufförers villkor, och att det blir billigare transporter med billigare chaufförer.

Thomas Gahnström är ordförande för Transport på Gotland och han har hört en hel del om hur de utländska chaufförerna lever i sina lastbilar, i väntan på körningar från mejeriet.

Vad som är fakta - och vad som eventuellt är kryddade rykten - är svårt att veta. Men en rundringning i transportkretsar på Gotland visar att åkeriföretag på ön i alla fall hört en hel del talas om hur de utländska chaufförerna har det på bortaplan på Gotland. Att det kan röra sig om polacker, kroater och vitryssar som ställer upp på att bara få betalt när bilen rullar - alltså ingen ersättning när de väntar på last eller sitter på Gotlandsbåten, när trippmätaren står still.

För en körning Visby - Helsingborg kan det bli några hundralappar, enligt uppgifter till Radio Gotland, när det talas om Arlas transporter av mjölkpulver söderöver.

Transports ordförande på Gotland gillar inte det han hört om utländska chaufförers villkor.

– Det är jätteruttet. Det är så ruttet så det finns inte, säger Thomas Gahnström.

Sammanslutningen Sveriges Åkeriföretag och systerorganisationerna i Norge och Danmark har krävt att regeringarna tillfälligt skall stoppa utländska åkerier från att utföra tillfälliga inrikestransporter i Norden. Det handlar då om en aktion mot lågavlönade chaufförer från södra och östra Europa. De nordiska åkeriorganisationerna i Sverige, Norge och Danmark befarar att en hel yrkeskår är på väg att bli utkonkurrerad och att det miljö- och säkerhetsarbete som den skandinaviska transportnäringen står för skall gå förlorat.

Thomas Gahnström, Transports ordförande på Gotland håller i det här fallet med arbetsgivarledet.

– Alla vet ju att problemet finns. Det är bara frågan om vem som skall ta tag i det.

Men Crister Persson som är regionchef för Sveriges åkeriföretag på Gotland, vill varken lägga skulden för arbetsvillkoren på Arla eller åkeriföretaget.

– Det är ju svårt att kontrollera, för dom är ofta nöjda, men vi tycker att man ska ha vettiga villkor, säger Crister Persson på Gotlands Åkeriförening.

Han håller med facket om att det måste göras något åt regelverket.

– De kör inte riktigt på samma villkor som svenska åkerier. Om de kan köra billigare tar de jobben av de svenska åkerierna och det är inte sunt, säger Crister Persson.

Transport på Gotland - och i hela riket - har samlat namnunderskrifter för att få regeringen att ta kontroll och se till att inte illegala transporter utförs - alltså i strid med EU-förordningen.

Thomas Gahnström och Transport vill se ett stopp för att plocka in underbetalda chaufförer i svenska bilar.

– Det politiska systemet måste vakna till. De har det stora ansvaret och makt och kraft att ändra regelverket.

Thomas Gahnström tycker att det vilar ett stort ansvar på Arla att hålla sig med chaufförer med bra villkor.

– De borde kolla upp och se att det går schyst till. De borde ha en känsla av att det inte står rätt till om det står bilar utanför deras grindar och kokar soppa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".