Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Arlachefen i Visby saknar insyn i kritiserade transporter

Publicerat måndag 20 augusti 2012 kl 11.41
Nährström:"De skall vara rena och hela"
(2:32 min)
1 av 2
Inte alla transporter av Arlas varor sker i egna bilar. Transportarbetareförbundet ifrågasätter villkoren för utländska chaufförer som kör mjölkpulver. Foto:Katarina Hedström SR/Gotland.
2 av 2
Göran Nährström platschef för Arlas mejeri i Visby. Foto: Karin Brindt/SR gotland

Arlas platschef i Visby, Göran Nährström, säger att mejeriet lokalt inte har insyn i chaufförernas löner och ersättningar. Medlemmar inom Transportarbetareförbundet på Gotland ifrågasätter villkoren för de chaufförer som transporterar mjölkpulver från Arlas mejeri i Visby.

– Jag har ingen aning vad de har, varifrån de kommer. Det är chaufförer som alla andra, säger Göran Nährström om tillägger att det enda Arla i Visby ställer krav på är hur bilen ser ut och hur chauffören beter sig och ser ut.

– De skall vara rena och hela när de kommer till oss och bilarna skall vara rena och hela. Det är det enda vi bryr oss om, säger Nährström. 

På Arla i Visby borde de ha en "känsla att det inte står rätt till", när utländska chaufförer "kokar soppa" utanför Arlas grindar. Så sade Transports ordförande på Gotland i Gotlandsnytt.

Större delen av Sveriges mjölkpulvertillverkning går på export till Europa, Asien och Mellanöstern. Det mjölkpulver som tillverkas på Arla i Visby ger förstås också långa och många transporter. Det handlar om 13 000 ton mjölkpulver per år som skall lämna Gotland. Ibland är destinationen Stockholm eller Bjuv, men mycket gotländskt pulver hamnar också söderöver i Europa - eller västerut i England.

Och det är nya syner i Visby att utländska chaufförer lever avvaktande i parkeringsfickor i stan, i väntan på båtavgång eller lastning på mejeriet. Det hävdar Transportarbetareförbundet på Gotland, vars ordförande undrar om Arla kollat att det går schyst till.

Men Arlas platschef i Visby, Göran Nährström, säger sig inte ha hört det som Transportarbetareförbundet beskriver.

– Nej. De kanske tjänar mer än en svensk chaufför, det har jag ingen aning om.

Upphandlingen om transporter görs på ett korrekt sätt, säger han, men känner inte till detaljerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".