Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Marknadsföringen av Turistgotland kritiseras för att mest bara göra reklam för Visby

Publicerat måndag 3 juni 2013 kl 04.58
"70 procent fokuseras på Visby"
(2:07 min)
Gotland utanför Visby är mer än bara Hoburgsgubben. Foto: Eva Sjöstrand/SR Gotland

Landsbygden sätts på undantag när Gotland marknadsförs till turister, tycker Gunilla Söderlund, VD på Romabokningen.

Gunilla Söderlund hävdar att 70 procent av marknadsföringen fokuserar på att marknadsföra Visby. Hon efterlyser en bredare marknadsföring som mer omfattar landsbygden. Alla semestrande med husvagn och husbilar borde t ex få mer information om var det kan bo utranför Visby, säger hon.

Gunilla Söderlund vill bilda ett kluster av föreningar, organisationer och företag inom turistbranschen som tillsammans hittar en strategi att marknadsföra hela Gotland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".