Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gotlandstrafiken är mer lönsam än bolagets årsredovisningar visar

Uppdaterat lördag 29 juni 2013 kl 00.00
Publicerat lördag 29 juni 2013 kl 08.41
Analys ifrågasätts av ekonom på högskolan
(7:53 min)
Värdet på den lilla snabbfärjan HSC Gotlanadia II är osäkert efter tio år, enligt bolaget som får stöd av ekonom vid högskolan i den tolkningen. Foto: Henrik Wallenius/SR Gotland

Staten och kapitalet i samma båt - det är rubriken på ett stort uppslaget reportage i tidningen Affärsvärlden. Här framgår bland anant att Gotlandsbolaget får vinsten i gotlandstrafiken att framstå som tämligen blygsam genom sitt sätt att göra avskrivningar av färjorna.

Bolaget har nämligen valt att ha mycket korta avskrivningstider, något man också fått kritik för på flera bolagsstämmor.

Men Mathias Cöster som är företagsekonom vid högskolan på Gotland menar att fullt så enkelt är det inte i det här fallet.

– De färjor som finns i Gotlandstrafiken just nu är ju specialbyggda för den här trafiken, och vad de kommer att ha för andrahandsvärde när de inte går i Gotlandstrafiken kan man inte veta. Om de ska användas för exempelvis kryssningstrafik krävs större ombyggnader.

Tidningen Affärsvärlden bevakar svenskt näringsliv och de har valt att titta närmare på just Gotlandsbolaget. I nummer 25 för 2013 pryds omslaget av en bild av en gotlandsfärja, och vi läsare upplyses om att staten betalar nära en halv miljard till gotlandstrafiken, men det familjestyrda rederiet trollar bort vinsten.

Och enligt reportaget är det framför allt genom avskrivningar som man trycker ner vinsten varje år. För båtar är ju stora och dyra och i rederibrasnchen är det vanligt med avskrivningstider på 20-25 år, medan Gotlandsboalget valt tio år.

För en färja som ursprungligen kostat 500 miljoner innebär det att man har avskrivningar på 50 miljoner om året - och på så vis ser ju också lönsamheten ut att vara inte alltför fet. Avgående ordförande i bolaget Jan-Eric Nilsson i familjen som är huvudägare i bolaget har tidigare förklarat att fartygen är bundna genom avtalet med staten och vad dom är värda när dom tio åren gått ut, det vet man inte, och det är ett resonemang som ekonomen Mathias Cöster håller med om.

Tidningen Affärsvärlden presenterar även Pigge Werkelins budgetalternativ till färjetrafik helt kort. Han har nu köpt upp 200 exemplar av tidningen som han ska ge dela ut till politiker under Almedalsveckan.

I artikeln tar de också upp statligt ägda färjor. Men det är inte säkert att ett förstatligande av Gotlandstrafiken vore bra för Gotland, tror Mathias Cöster.

Han lyfter fram att Av Gotlandsboalgets årsredovisdning framgår att lönekostnaderna låg på över 280 miljoner i fjol, och eftersom merparten av dom anställda bor på ön så hamnar också skatten på lönerna i Region Gotlands kassakista.
– Och det är inte säkert att det skulle se ut så, med statligt ägande, säger Mathias Cöster.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".