Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ingen lösning i sikte för pendeltågsanslutning

Publicerat måndag 21 februari 2005 kl 05.06

Den dåliga passningen mellan gotlandsfärjan och pendeltåg i Nynäshamn är ett återkommande diskussionsämne. Under tiden tjänar såväl Destination Gotland som Storstockholms Lokaltrafik (SL) pengar på att resenärer tvingas ta anslutningsbussen istället för tåget.


 

Färjan har precis anlänt till Nynäshamn och man hinner precis ut i landgången för att se pendeltåget mot Stockholm rulla iväg. Det är en upplevelse som mer än en gotlänning har varit med om. I det läget är alternativen att antingen vänta en timma på nästa tåg eller ta direktbussen till Cityterminalen. Varför är det då så svårt att få anslutningstiderna att passa lite bättre? 
SL säger att de inte kan ändra tiderna utan att rucka på hela pendeltågsnätet. Destination Gotland säger att de inte kan avgå från Visby fem eller tio minuter tidigare för att inte göra det svårare för företagen på ön som behöver båten för sina transporter.
Destination Gotland försäkrar att de gärna vill att resenärerna skulle kunna hinna med pendeln, trots att de får en provision för varje passagerare som tar bussen istället för tåget. Samma försäkran kommer från Storstockholms lokaltrafik, SL, som indirekt också tjänar pengar på varje missad tågresa. Detta eftersom SL - än så länge - äger 30 procent i Flygbussarna AB, som via sitt dotterbolag City Transfer driver trafiken med direktbussarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".