Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Allmänna reklamationsnämnden utreder Gotlandsbåten

Uppdaterat fredag 24 oktober 2014 kl 13.31
Publicerat fredag 24 oktober 2014 kl 12.35

Konsumentombudsmannen, KO, har beslutat att ta Gotlandsbåten och dess betalningsrutiner till Allmänna Reklammationsnämnden (ARN).

Eftersom det inte kom någon båt i trafik mellan Visby och Västervik i somras, beslutade Gotlandsbåten att betala tillbaka betalda biljetter, men vägrade kompensera för dyrare resor till Gotland.

Enligt KO strider det mot EU:s regler, där Gotlandsbåten är skyldig att erbjuda passagerarna en annan resa med jämförbara villkor, så snart som möjligt och utan extra kostnad. Liknande bestämmelser finns, enligt KO, också i sjölagen.

Det är bakgrunden till att  KO nu väljer att driva grupptalan i Allmänna Reklammationsnämnden mot Gotlandsbåten.

- Vi vill att ARN rekommenderar Gotlandsbåten att ersätta samtliga drabbade resenärer för de skador som den inställda färjan orsakat dem. Genom att KO går in med en anmälan till ARN kan det bli enklare för de drabbade att få ersättning, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande KO.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".