Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Gotlandsbåten vill inte ersätta sina resenärer

Publicerat fredag 21 november 2014 kl 11.38
Gotlandsbåten: Vi har avtalat bort ansvaret
(1:41 min)
Gotlandsbåten. Grafik: Nick Näslund/Sveriges Radio
Grafik: Nick Näslund/Sveriges Radio

Bolaget Gotlandsbåten motsätter sig Konsumentombudsmannens krav att ge ersättning till dem som köpt biljetter inför sommarens trafik mellan Visby och Västervik - som ställdes in.

Det är svaret som ges till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, dit Konsumentverket vänt sig för att ge ytterligare påtryckningar på Gotlandsbåten.

Anledningen till att Gotlandsbåten inte vill ge ersättning till alla är att de tycker att en skadeståndsprocess bör prövas för varje enskilt fall eftersom alla resenärer har väldigt olika krav.

Gotlandsbåten påstår också i sitt svar till Allmänna reklamationsnämnden att Konsumentverket är jävigt efter uttalanden i media om att att de valt inriktning när de drivit ärendet till ARN.

Därför tycker Gotlandsbåten att Konsumentverket inte ska få delta i prövningen av ärendet i ARN.

Företrädarna för Gotlandsbåten tycker alltså inte att de har skyldighet att ge ersättning för extra omkostnader till alla de resenärer som skulle ha rest mellan Västervik och Visby i somras.  Anledningarna är flera. En är att bolaget menar att det inte går att driva en skadeståndsprocess kollektivt, utan att varje resenärs klagan måste prövas för sig. Här hänvisar Gotlandsbåten till att det bara är tjugo resenärer som faktiskt valt att anmäla bolaget till Allmänna reklamationsnämnden. Dessutom är det få som kommit in med sitt klagomål i tid, vilket är inom två månader från det att resan ställdes in. Gotlandsbåten förklarar att de annars gjort vad de kunnat, nämligen att betala tillbaka biljettpriset för den inställda resan.

Bolaget hänvisar också till sjölagen där det står att transportören bara är skyldig att ersätta skada om det handlar om försening, vilket det inte handlat om när det gäller Gotlandsbåtens sommarturer, för där ställdes ju alla turer in. Och dessutom har Gotlandsbåten, i sina bokningsvillkor, avtalat bort ansvaret för förseningar som inte inträffar under resan, skriver bolaget i sitt svar till Allmänna reklamationsnämnden.

Slutligen hänvisar Gotlandsbåten till att frågan om ersättning för extra kostnader och ombokning till en annan resa är något som EU -domstolen måste ta ställning till innan Allmänna reklamationsnämnden kan ta något beslut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".