Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Reningsverk på fartyg får tömma smutsvatten i Östersjön

Publicerat onsdag 31 december 2014 kl 05.00
"Ingen bryr sig tillräckligt om havet"
(1:55 min)
Kryssningsfartyg utanför Visby. Foto: Henrik Wallenius/P4 Gotland Sveriges Radio
Foto: Henrik Wallenius/Sveriges Radio

För att klara de nya svaveldirektiven, installerar många fartyg reningsverk i sina skorstenar. Men miljönyttan ifrågasätts då smutsigt tvättvatten får tömmas i Östersjön.

Ellen Bruno på naturskyddsföreningen är kritisk.

– Vi kan inte äta fisken i Östersjön idag på grund av att vi har förorenat så mycket. Det är ett redan hårt pressat hav, säger Ellen Bruno på naturskyddsföreningen.

Sjöfarten står för en betydande del av de globala svavelutsläppen, men till årsskiftet sänks den tillåtna mängden svavel i fartygens avgaser från 1,0 viktprocent till 0,1 viktprocent. Reglerna gäller på särskilt känsliga havsområden. Dit räknas Östersjön.

För att klara de nya kraven byter en del rederier till bränsle med mindre svavel. Andra fortsätter att köra med tjockolja, men installerar reningsverk ombord, så kallade scrubbrar.

– Man kör på tjockolja med hög svavelhalt och sedan tvättar man bort svavlet från avgaserna så att det inte kommer ut i luften, säger Anna Petersson, miljöchef på sjö- och luftfartavdelningen på Transportstyrelsen, som är tillsynsmyndighet för de nya direktiven.

Scrubbrar har ifrågasatts ur miljösynpunkt. Från reningsverken kommer förorenat tvättvatten som får tömmas rakt ut i Östersjön. Anna Petersson menar att Sverige bara följer internationella regler.

– IMO, Fn:s sjöfartsorgan har tagit fram riktlinjer för vad tvättvattnet från scrubbrar får innehålla. Det är dels vatten men också andra typer av kemikalier, beroende på hur scrubbrarna fungerar tekniskt, säger hon.

Det låter som att man minskar svavelutsläpp i luften men ökar det i vattnet?

– Det låter så, men det förutsätter jag att man har tittat på när man har gjort de här riktlinjerna som också är till skydd för miljön, säger Anna Petersson.

Ellen Bruno på naturskyddsföreningen tycker dock inte att Transportstyrelsen tar Östersjöns välmående på tillräckligt stort ansvar.

– Det är som vanligt, man ser inte det som händer i havet. Det är ganska långt ifrån land så det är ingen som bryr sig tillräckligt om det som sker, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".