Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nyanlända elever kartläggs för att hamna i rätt klass

Publicerat fredag 19 december 2014 kl 08.42
Rektor: Det är en jättespännvidd mellan eleverna
(1:59 min)
Läsning i klassrummet. Foto: Håkan Erlandsson/P4 Gotland Sveriges Radio.
Läsning i klassrummet på Gråboskolan. Foto: Håkan Erlandsson/P4 Gotland Sveriges Radio.

Elever som är nyanlända till Sverige ska få sina kunskaper bedömda innan de placeras i skolan, för att eleven ska hamna i rätt klass. En metod som redan används på Gotland, som regeringen tänker införa i hela landet. 

Jörgen Nordström som är rektor i Gråboskolan i Visby säger att det är stor spännvid i kunskaper mellan eleverna. En del är analfabeter som aldrig gått i skolan, medan andra kan ha stora kunskaper i många ämnen.

– Varje elev ska få möjlighet att utvecklas efter sin egen potential, säger Jörgen Nordström.
I Gråboskolan har det lett till att många elever kommit  ut i vanliga klasser mycket tidigare än de annars skulle ha gjort.

Nu ställer regeringen krav att alla kommuner i landet ska göra en kartläggning av elevernas kunskapsnivåer, så att eleverna inte fastnar i en förberedelseklass år efter år, säger utbildningsminister Gustaf Fridolin (MP). 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".