Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gotlandsbuss vänder ryggen till Bergkvarabuss

Publicerat tisdag 1 december 2015 kl 05.00
Bergkvara: Vi har inte fått någon klar förklaring
(2:13 min)
Gotlandsbussar. Foto: Mika Koskelainen/Sveriges Radio Gotland
Foto: Mika Koskelainen/Sveriges Radio

Det tycks frostigt mellan bussföretagen Gotlandsbuss och Bergkvarabuss. Gotlandsbuss vill inte längre hjälpa till det småländska bussföretaget med förstärkning för att klara transporter.

Lars Ödlund är driftchef på Bergkvarabuss, och har fått beskedet av Gotlandsbuss att de inte längre vill agera "underleverantör" åt Bergkvara.

Bergkvara buss hade bett Gotlandsbuss om hjälp att köra de första flyktingarna som kom till Gotland nyligen till deras asylboende. Första anlöpet - inga problem. Gotlandsbuss ställde upp med två bussar och chaufförer, trots kort varsel och knepig tid, mitt i natten vid färjan. Men sedan var det stopp.

Lars Ödlund har fått beskedet att det gotländska bolaget - som består av ett tiotal lokala bussbolag - inte kommer att ställa upp om det kniper för Bergkvara.

- Jag var först förvånad. Och sedan, kanske egentligen inte...

Bergkvarabuss är inte så stora på Gotland - kör ju bara skolbarn på ett par linjer, norra Gotland och östra Gotland. Slite/Lärbro/Fårösund och Kräklingbo.

Men nationellt är Bergkvara en jätte; "Sveriges största privatägda bussföretag med en modern bussflotta på över 900 fordon", som bolaget presenterar sig på sin hemsida.

Och nationellt har Bergkvarabuss avtal som gör att de har en särställning på vissa transporter. Flyktingtransporter i området "norrland" och hela Götaland t ex. På Gotland betyder det att det är Bergkvara buss som har avtalet med Migrationsverket om att köra flyktingar.

Bergkvara har också avtal med Försvarsmakten om transporter; personal som skall förflyttas i samband med övningar t ex. Eller skjutsar till FRA:s posteringar på ön.

Därutöver har Bergkvarabuss avtal med turoperatörer - som gör att olika rederiers kryssningsresenärer också kliver ombord på en Bergkvarabuss.

Det finns alltså orsak till att Bergkvarabuss, med sin förhållandevis lilla busspark på Gotland, har behövt anlita underleverantörer för att klara sina uppdrag på ön. Men nu har alltså Gotlandsbuss meddelat i en e-post att de inte vill "spela andrafiolen vid transporter åt Migrationsverket och liknande kunder". Bergkvaras driftchef Lars Ödlund sitter lite frågande till varför Gotlandsbuss säger nej till körningar.

- Det har vi inte fått någon klar förklaring till.

Lars Ödlund säger till P4 Gotland att han tycker att det är tråkigt att inte Gotlandsbuss vill rulla för Bergkvaras räkning. Och om det är en taktik inför kommande upphandlingar att påvisa att Bergkvara inte klarar sig på egna ben, så kan den få motsatt verkan - i det att Bergkvara snarare satsar på Gotland. Om det behövs så flyttar Bergkvara fler bussar till Gotland - tillfälligt eller permanent.

Har Bergkvara vunnit den nationella upphandlingen, får de själva se till att de har fordon som kan köra trafiken på Gotland, tycker Ronny Olofsson, vd Gotlandsbuss.

Lars Ödlund säger att de redan förstärkt med en buss efter Gotlandsbuss drag.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".