Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

KG:s bussar i Havdhem på väg att lägga ner

Publicerat tisdag 1 december 2015 kl 11.30
"Jag har fått tillräckligt nu av alltihop"
(3:59 min)
Karl Gösta Olsson. Foto: Katarina Hedström/sveriges Radio
Karl Gösta Olsson. Foto: Katarina Hedström/sveriges Radio

Gotland ser ut att bli ett bussbolag fattigare. KG:s bussar i Havdhem trappar ned.

-Jag har fått tillräckligt nu av alltihop. Vi blev av med all skoltrafik, det var den största smällen för oss, säger Karl-Gösta Olsson.

I nyheterna berättar P4 Gotland om det som tycks vara ett frostigt förhållande mellan småländska Bergkvarabuss och Gotlandsbuss. Gotlandsbuss vill inte längre vara underleverantör - alltså hjälpa Bergkvarabuss med körningar som de har svårt att klara själva.

Det innebär att KG:s bussar, som aldrig gick med när Gotlandsbuss bildades, egentligen är det enda bolag som Bergkvarabuss kan vända sig till när det kniper och deras bussar och chaufförer inte räcker till.
Men som KG ser det räcker det inte.

Han hade trott att han skulle överleva på turisttrafiken, bland annat körningar på kryssningsresenärer, men det räcker inte. Nu står han inför att avveckla det företag han grundade 1967.

Karl Gösta Olsson har fått nog.  Att hans företag tappade skoltrafiken till Gotlandsbuss ser han som "den stora smällen".

De blomstrande år som Karl-Göstas företag vuxit och vuxit och bussparken har utökats har förbytts i nedtrappning. Han har haft det tufft några år. När Swebus gick miste om linjetrafiken på Gotland, 2009, drabbade det KG:s bussar, som hade hängavtal med Swebus och körde turer på Klintehamn arbetarbuss, morgon och kväll.

Därefter var det skoltrafiken som försvann för KG:s, när Gotlandsbuss gick segrande ur anbudsstriden och fick de flesta skollinjerna på Gotland.

-Vi gick ju inte med i Gotlandsbuss. Det berodde mycket på att vi inte var intresserade av linjetrafik. Det enda vi ville var att behålla våra skolkörningar.

KG sade upp fyra chaufförer, han sålde bussar och idag har han bara två bussar kvar.

-Vi har gjort bokslut och jag vet hur mycket jag gått back i år och med det kommer jag att sälja och lägga ned. Jag orkar inte längre, säger KG.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".