Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya kryssningskajen ger inga hamnavgifter till Gotland

Uppdaterat måndag 14 december 2015 kl 13.19
Publicerat måndag 14 december 2015 kl 05.00
Stefan Persson: Vi ber om ursäkt för felskrivningen
(2:18 min)
Region Gotland ändrade på sin hemsida om vilka intäkter kryssningstrafiken skulle ge, efter att P4 Gotland ställde frågor.
Region Gotland ändrade på sin hemsida om vilka intäkter kryssningstrafiken skulle ge, efter att P4 Gotland ställde frågor.

Den nya kryssningskajen i Visby kommer inte att ge en krona i hamn- och passageraravgifter till Region Gotland. CMP tar intäkterna.

Den nya kryssningskajen skall stå klar i Visby våren 2018, men till skillnad mot vad regionen faktiskt kommunicerat på sin egen hemsida genererar den inga hamn- och passageraravgifter som gör den lönsam.  

Det är i själva verket CMP - Copenhagen Malmö Port - som tar alla intäkter från kajen, enligt det avtal som regionen tecknat med CMP.

Stefan Persson är Region Gotlands näringslivschef bekräftar att det skett en olycklig formulering på hemsidan.

- Det var nog en liten felskrivning, säger Stefan Persson som tänker att man indirekt kan säga att det blir så, för CMP betalar ju hyra till regionen med de intäkter CMP får.

En kvarts miljard, 250 miljoner, det är den prislapp som är satt för bygget av nya kryssningskajen. Region Gotland lånar till hela investeringen och tänker ta in de satsade pengarna genom att, som alla nog vet, hyra ut kajen till CMP - Copenhagen Malmö Port.

På sin hemsida har Region Gotland en lista med frågor som kan tänkas dyka upp hos den som vill veta mer om kryssningskajen.

En skattebetalare kan ju till exempel vilja veta hur kajbygget påverkar Region Gotlands dåliga ekonomi, det besvaras på sidan och också varför pengarna inte används till vård, skola och omsorg. Frågan: "Blir kryssningskajen lönsam" - besvarades där på hemsidan med att "investeringen kommer att bära sig i form av hamn- och passageraravgifter". Men sanningen är att de intäkterna går Region Gotland helt förbi. För enligt avtalet med CMP är det just Copenhagen Malmö Port som kasserar in de slantarna. "CMP är berättigat att erhålla alla intäkter från hyresobjektet", som det står i avtalet med regionen.

Hamnavgifterna och passageraravgifterna får ju antas vara själva moroten för CMP att vilja vara med - att bolaget vill tjäna pengar. Och med bra marknadsföring och med de stora båtar som framöver kommer att kunna lägga till, kan kajen generera långt större intäkter för CMP än de 9,3 miljoner om året som regionen vill ha i hyra.

Men näringslivschefen Stefan Persson tycker inte att man kan tala om att regionen "avstår" från intäkterna, för satsningen innebär ett visst risktagande för CMP om kryssningstrafiken inte skulle öka som väntat.

- Vi har själva på Region Gotland inte varit beredda att ta den affärsrisken, säger näringslivschefen.

Den nya kryssningskajen kommer inte att vara betald under den avtalstid som gäller enligt det nyttjanderättsavtal som är upprättat. Den årshyra det talas om är 9,3 miljoner för CMP. Med en hyrestid på 20 år ger det alltså 186 miljoner i intäkt. Därutöver betalar CMP en deposition på 50 miljoner i samband med den första hyresbetalningen. De pengarna är en sorts "pant" som regionen får behålla om CMP skulle vilja kliva ur redan efter tio år.

Om CMP däremot vill fullfölja avtalet och hyra i 20 år, får de tillbaka sina 50 miljoner redan efter sju år och tio dagar, efter tillträdesdagen. Pengar tillbaka med ränta.

Efter att P4 Gotland ställt frågor om den vilseledande formuleringen på regionens hemsida; om hamn- och passageraravgifterna som skulle få kryssningskajen lönsam, har texten ändrats.

För Gotlands del är det intäkter i form av det som våra tillkommande besökare genererar.

 Detta följt av fakta att bygget finansieras med hjälp av den hyra som CMP betalar och att avtalet säger att de betalar hyra i 20 år.

Region Gotland och Per Aarsleff A/S undertecknade den 7 juli partneringavtalet. Bygget av kryssningskajen ska genomföras som en totalentreprenad.

Region Gotland och konsortiet Copenhagen Malmö Port hoppas på en tredubbling av kryssningstrafiken i och med den nya kryssningskajen i Visby.

Den 17 december hålls ett första byggstartsmöte med Aarsleff A/S och enligt tidsplanen påbörjas muddringen vid månadsskiftet januari/februari 2016.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".