Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gotland siktar på att ta hem kryssnings-utmärkelse

Uppdaterat måndag 14 december 2015 kl 13.19
Publicerat måndag 14 december 2015 kl 12.42
"Kvalitetspris för kryssningsdestinationen Visby/Gotland"
(1:05 min)
Kryssningskaj med kryssningsfartyg. Bild: Region Gotland
1 av 2
Bild: Region Gotland
Mats Eriksson. Foto: Katarina Hedström/Sveriges Radio
2 av 2
Mats Eriksson. Foto: Katarina Hedström/Sveriges Radio

Region Gotland och konsortiet Copenhagen Malmö Port hoppas på en tredubbling av kryssningstrafiken i och med den nya kryssningskajen i Visby.

När kryssningssäsongen 2015 summeras står det klart att de 50 anlöp som gjordes i Visby gav 3 miljoner kronor i intäkt. Cirka 40 000 passagerare kom till Visby på kryssning i år.

För framtiden, med den nya kajen, talas det om helt andra besöksantal. Den målbild Region Gotland och CMP ser framför sig för hur kryssningsturismen skall börja växa är att antalet kryssningspassagerare, efter fem år med den nya kajen, skall överstiga 100 000. Efter tio år skall antalet överstiga 150 000.

Nya kryssningskajen ger inga hamnavgifter till Gotland

För Gotlands del är det intäkterna från det kryssningsresenärerna spenderar i land som är grejen. För CMP, Copenhagen Malmö Port, som skall hyra kajen av regionen ligger intäkterna i antalet anlöp och antalet passagerare, eftersom rederierna får betala hamnavgifter och passageraravgifter till CMP.

Om ökningen av kryssningsturismen blir så stor som bedömarna tror - till följd av den nya kajen - kan Copenhagen Malmö Port tjäna långt större summor än de 9,3 miljoner årligen som regionen skall ha i hyra.

För Region Gotland stannar intäkterna 2015 för kryssningstrafiken på i snitt 56 000 kronor per anlöp. Det är en blygsam summa jämfört med hur hamnavgifterna ser ut i andra hamnar, men Gotland håller sig med en "rabattstege" för kryssningsfartyg och har satt ett maxtaxa på 30 000 bruttoton. Det gör att de stora fartygen inte betalar fullt ut efter sin storlek. Det återstår att se hur CMP sätter sina avgifter.

I snitt var det 800 passagerare per kryssningsfartyg som anlöpte Visby 2015.

För framtiden siktar i alla fall hamn- och kryssningsfolket på att Gotland skall låta tala om sig som kryssningsdestination. I den där "målbilden" som hamnchefen Mats Eriksson talar om finns också en utmärkelse som de siktar mot; Cruise International Awards.

Den 17 december hålls ett första byggstartsmöte med Aarsleff A/S och enligt tidsplanen påbörjas muddringen vid månadsskiftet januari/februari 2016.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".