Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stora förändringar med Gotlandsbåten i Visby hamn

Publicerat onsdag 23 december 2015 kl 05.00
Hamnchefen: all hamnverksamhet kräver ett skalskydd
(2:00 min)
Gamla hamnterminalen i Visby. Foto: Gunnar Britse
Bilarna kommer att ledas på kajen från uppställningsplatsen nedanför den gamla hamnterminalen i Visby. Foto: Gunnar Britse

Nya incheckningskurer, en trefilig bilväg och en ramp för ombordkörning - det är några av förändringarna som väntar i Visby hamn, när nya Gotlandsbåten tar plats. Dessutom måste ett stängsel byggas på kajen.

– All pågående hamnverksamhet, oavsett om det är gods, kryssning eller vanlig linjetrafik, kräver att man har ett skalskydd och det är i form av ett staket, berättar Mats Eriksson, Region Gotlands hamnchef.

Eftersom bygget av den nya kryssningskajen kommer att vara i gång i sommar, när den nya Gotlandsbåten ska trafikera fastlandet, kommer färjan att använda sig av färjeläge två, nästan allra längst in i Visby hamn. Vilket får Bosse Gustafsson, som driver gästhamnen i Visby, att oroas över säkerheten, när fritidsbåtar ska samsas med Gotlandsbåten inne i hamnbassängen.

– Våra gäster är, sen många år, inte så vana vid turlistetrafik i inre delen av hamnen.

Men de största frågetecknen ser han ändå på land, när bilar och gods ska av och på färjan.

– Jag tycker det är olyckligt att man måste välja en plats inne i Visby, där vi inte vill ha nån biltrafik, säger Bosse Gustafsson.

Planen är att leda trafiken både av och på färjan, via Skeppsbron, längs kajkanten, med in- och utfart vid vattenfallet i Visby, berättar hamnchef Mats Eriksson.

Söder om nuvarande hamnkontoret, kommer en uppställningsplats med incheckningskurer för bilar att anläggas. Ett område som alltså blir inhägnat.

– Det kommer att förhindra gående längs med Skeppsbron så länge som Gotlandsbåten ligger inne, säger Mats Eriksson.

Då är gående hänvisade till att i stället gå längs med Färjeleden, knappa femtiotalet meter bort. Varje anlöp varar i ungefär en timme, två gånger om dagen enligt de nuvarande planerna.

– Ett runt klockan tolv och ett runt klockan arton, säger Mats Eriksson.



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".