Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bråttom för chaufförer att ordna yrkeskompetensbevis

Publicerat tisdag 12 januari 2016 kl 05.00
Stort glapp väcker farhågor
(2:33 min)
Spannmåls leverans till Lantmännen i Klintehamn. Foto: Gunnel Wallin/Sveriges Radio
Foto: Gunnel Wallin/Sveriges Radio

Alla lastbilschaufförer som ännu inte ordnat sitt yrkeskompetensbevis börjar få bråttom att göra det. Annars får de inte köra i höst.

Det handlar om den tvingande fortbildning som yrkesförarna måste ha klarat av före september. Den förare som inte satt sig i "skolbänken" det antal timmar som krävs får helt enkelt inte köra gods mot betalning efter den 10 september 2016.

När Transportstyrelsen kollade hur många lastbilschaufförer som genomfört den fortbildning som krävs för att få ut YKB-kortet - Yrkeskompetensbeviset - så var det i hela riket cirka 18 000 förare.

Det som "inte ser ljust ut", enligt Ted Montaigne, utredare på Transportstyrelsen, är att den siffran ska jämföras med det antal chaufförer som behöver skaffa beviset; cirka 110 000. Glappet är så stort att det väcker vissa farhågor på Transportstyrelsen att chaffisarna kanske inte hinner fortbilda sig i tid, eller att åkarna missat att de omfattas av den lag som säger att de måste styrka sin behörighet att köra gods genom att skaffa ett yrkeskompetensbevis.

- Det kan nog vara så att det finns de som kör godstransporter och inte vet att de omfattas av kravet eller inte tror att det kommer att gälla så länge till. Det finns många skäl till att man "duckar för det här", tror Ted Montaigne.

Lagen bygger på ett direktiv, antaget av EU och den gäller förare av transporter med fordon som kräver körkortsbehörigheterna C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE. Kraven på yrkesförarkompetens gäller i alla länder inom EU samt i Norge, Island och Liechtenstein, det vill säga alla EES-stater.

Den förare som den 10 september 2016 inte har det lilla YKB-plastkortet att visa upp tillsammans med körkortet riskerar dagsböter, säger Ted Montaigne på Transportstyrelsen. Även den åkeriföretagare som är arbetsgivare till en förare utan yrkeskompetensbevis får samma straff, förklarar Ted Montaigne.

Det handlar om ungefär en veckas obligatoriskt fortbildning. "Minst 35 timmar". Men den kan delas upp i delkurser, på minst 7 timmar vardera.

En som fortbildar chaffisar nu är Crister Persson, regionchef på Gotland för Sveriges Åkeriföretag. Han säger att han tror att åkarna fattat att det krävs för deras fortsatta rattande på vägen, men han möter som utbildare en del knot.

-Chaufförerna tycker att det här är jobbigt, att det är en belastning. Även om de på kursen tycker att det varit lärorikt; bra dialog så tycker de att det är en belastning, säger Crister Persson.

Transportstyrelsen sitter idag inte på någon statistik över hur många lastbilschaufför som påbörjat fortbildningen, och kanske klarat av fyra av fem kurstillfällen. Det finns en risk med att vänta för länge med att "hämta ut" sitt nya yrkesförarbevis. För om alla vill ha färska datum på korten, i början av september kan hanteringen på Transportstyrelsen bli en flaskhals, med fördröjning som följd.

Siffran att det är cirka 18 000 som klarat av den fortbildning som krävs för YKB kommer från Transportstyrelsens "körning" av statistik den 5/11. Nästa statistikkörning sker i januari. Då hoppas utredaren Ted Montaigne på högre siffror.

- Lite orolig är jag tills jag får se bättre siffror, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".