Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skadeståndskrav på 17 miljoner för Gneab-affären

Publicerat måndag 9 maj 2016 kl 15.14
Rolf Öström, Sofia Wollman och Åke Svensson. Foto: Sveriges Radio
Rolf Öström, Sofia Wollman och Åke Svensson. Foto: Sveriges Radio

En stämningsansökan har nu lämnats in till tingsrätten på Gotland, mot tre av de ansvariga i styrelsen för Gotlands näringslivs- och etableringsservice (Gneab).

Enligt regionens advokatbyrå Foyen, ska de tre solidariskt betala i första hand 17 miljoner kronor i skadestånd för hanteringen av försäljningen av fastigheten Hantverket 1 i Visby.

Bolaget Gneab fick 2013 regionsstyrelsens tillåtelse att sälja fastigheten på den öppna marknaden med hjälp av en upphandlad mäklare, men enligt stämningsansökan anlitade dåvarande vd:n Sofia Wollman en mäklare utan upphandling.

Dåvarande styrelseordföranden och socialdemokratiska regionrådet Åke Svensson gav sedan, tillsammans med ledamoten Rolf Öström, sig själv en fullmakt att på egen hand sälja fastigheten, utan att informera övriga i styrelsen och fastigheten såldes till en långvarig hyresgäst för 15 miljoner kronor, cirka hälften av det uppskattade marknadsvärdet.

Stämningsansökan riktas nu mot är styrelseordföranden Åke Svensson, vd:n Sofia Wollman, samt styrelseledamoten och moderaten Rolf Öström.

Åklagare har också inlett en förundersökning om misstänkt trolöshet mot huvudman i samband med försäljningen, mot Åke Svensson och Sofia Wollman, medan Rolf Öström är inte längre är misstänkt för brott.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".