Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gotland Art Week blir mer kommersiell

Publicerat onsdag 2 november 2016 kl 10.24
Nils Ingelmark: Vi ska bli självfinansierade
(0:58 min)
Trumgrupp vid invigning av Gotland Art Week 2016
1 av 3
Trumgrupp vid invigning av Gotland Art Week 2016 Foto: Henrik Wallenius Sveriges Radio Gotland
Gotland Art Week
2 av 3
Foto: Erik Daun/Sveriges Radio
Dansare från Gotlands Kulturskola
3 av 3
Dansare från Gotlands Kulturskola Foto: Henrik Wallenius Sveriges Radio Gotland

Konst- och kulturveckan Gotland Art Week blir kvar i vecka 34. Men arrangörerna kommer att börja tänka mer kommersiellt för att få ekonomin att gå ihop.

Vid ett medlemsmöte utvärderades sommarens konstvecka och det kom också fram en rad nya idéer. 

Till skillnad från Crimetime Gotland kommer Art Week inte att tidigareläggas nästa sommar, men vi måste börja tänka mer kommersiellt för att klara ekonomin, säger projektledaren Nils Ingelmark. 

I likhet med andra temaveckor på Gotland måste Art Week få in pengar till löner, lokalhyror och marknadsföringskostnader och målet är att bli självfinansierande.

Därför ska man bland annat sälja in sponsorpaket och resepaket till Gotland för att öka antalet besökare och intäkter. 

Den från början gotländska konstveckan ska också utvidgas med kända konstnärer utifrån för att få mer uppmärksamhet på fastlandet och internationellt, och då krävs det kända namn som dragplåster, säger Ingelmark.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".