Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trots tuffa besparingar väntar ännu mer

Publicerat tisdag 8 november 2016 kl 05.00
Förvaltningschefen: Vi måste avveckla en del verksamheter.
(1:52 min)
Foto: Ulrika Uusitalo Fernholm/Sveriges Radio
1 av 2
Regionen vill gärna slippa ansvaret för enskilda vägar. Just denna ligger i Vänge. Foto: Ulrika Uusitalo Fernholm/Sveriges Radio
Teknikförvaltningens chef Patric Ramberg. Foto: Johan Hellström/Sveriges Radio
2 av 2
Teknikförvaltningens chef Patric Ramberg. Foto: Johan Hellström/Sveriges Radio

Trots att tekniska nämnden har fattat flera tuffa beslut om besparingar så når man inte upp till de 20 miljoner man fått i uppdrag att spara.

En av de förvaltningar som kommit allra längst när det gäller såväl förslag som beslut om besparingar, är Region Gotlands teknikförvaltning, som bland annat sköter vägunderhåll, parkmark, öns hamnar och kollektivtrafik. Men trots att flera tuffa beslut om besparingar redan har tagits så når man inte upp till de 20 miljoner man fått i uppdrag att spara.

– 20 miljoner är mycket och det handlar helt enkelt om att vi måste avveckla en del verksamheter, vi kommer inte ifrån det, säger teknikförvaltningens chef Patric Ramberg. 

Ingen snöröjning på enskilda vägar utan statsbidrag, inget underhåll av mindre badplatser, minskade kostnader för skötseln av grönområden utanför Visby – samt gärna en försäljning av de tretton småhamnar som regionen äger, men inte har nån verksamhet i. Det är några av teknikförvaltningens besparingsförslag som fått klartecken av politikerna i tekniska nämnden. Men förslaget att avveckla driften av Botaniska trädgården i Visby, och överlåta ansvaret på sällskapet DBW, som äger Botaniska, fick man bakläxa på.

– Vi kommer att ganska snart ta upp det till diskussion igen, som innebär att vi ska inleda en dialog med DBW om hur vi kan hantera den här frågan på lite sikt. 

Andra förslag som fortfarande diskuteras är att avveckla underhållet av enskilda vägar med statsbidrag - samt en stor omgörning av kollektivtrafiken, som skulle innebära att man endast trafikerar stomlinjerna – och kompletterar med lokal matartrafik som ansluter till dem. 

– Det innebär en annan typ av trafik som vi tror blir billigare och dessutom bättre. I dag kör vi ju väldigt mycket bussar enligt en tidtabell där bussarna i princip är tomma. Och det är inte effektivt. 

Men även om samtliga de beslut och förslag som framförts skulle genomföras, så räcker inte det för att tekniska förvaltningen ska klara sparbetinget på 20 miljoner kronor, som ska vara genomfört 2019. 

– Vi är definitivt inte hemma än utan det är mycket arbete som kommer att behövas för att gå i mål med det här, konstaterar Patric Ramberg. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".