Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny bygglovstaxa ska öka intäkterna

Publicerat torsdag 10 november 2016 kl 05.00
Samhällsbyggnadschefen: innebär för vissa en höjning och för vissa en sänkning.
(2:03 min)
Bygglovshandlingar i mappar, Region Gotland. Foto:Gunnel Wallin/Sveriges Radio
1 av 2
Bygglovshandlingar i mappar, Region Gotland. Foto: Gunnel Wallin/Sveriges Radio

I dag bidrar skattepengar till Region Gotlands hantering av bygglov, men med en effektivare organisation och en helt ny taxa för den som söker bygglov, ska hanteringen bära sig själv.

Den nya taxan ska i sin tur ska bidra till att samhällsbyggnadsförvaltningen klarar sitt sparbeting på 10 miljoner.

– Bygglovstaxan kommer att påverkas på så vis att den kommer att bli mycket enklare att förstå, hädanefter kommer man få ett fast pris, och det kommer man även kunna hitta på vår hemsida sen. Man kan gå in och se, vad kostar ett bygglov på en villa, berättar Johan Åberg, chef för Region Gotlands samhällsbyggnadsförvaltning. 

Hittills har avgiften för att ansöka om bygglov baserats på byggnadens yta, och räknats ut individuellt för varje ansökan. Nu har samhällsbyggnadsförvaltningen tagit fram fasta priser för olika typer av byggnader, baserat på hur mycket tid det normalt tar att handlägga dem. På så sätt ska bygglovshanteringen bära sina egna kostnader och inga skattepengar, som i dag täcker mellan fem och tio procent av kostnaden, ska användas till detta. 

Vad innebär det för den som ansöker om bygglov, innebär det en höjning av avgiften? 

– Det innebär för vissa en höjning och för vissa en sänkning. 

Samhällsbyggnadsförvaltningens sparbeting de kommande tre åren är tio miljoner - vilket är nästan en tredjedel av den skattefinansierade delen av förvaltningens budget, som alltså är på drygt 30 miljoner. Resterande 50 miljoner tar man in genom avgifter.

– Det vi kan spara pengar på är helt enkelt att se över våra processser så att vi jobbar effektivare och på så sätt får in mer intäkter. 

Genom att arbeta effektivare ska varje handläggare hantera fler ärenden – och därmed dra in mer pengar. 

– Man kan se bygglovskön som en orderstock om man vill, om man vore företagare. Och kan vi då hantera dem effektivt och bra så kommer vi att få in mycket intäkter och bygglovshanteringen kommer gå betydligt snabbare än i dag. 

Det låter som det bästa av två världar – kortare handläggningstider och mer pengar i kassan. 

– Absolut, det är vårt mål, vi har sjösatt en ny organisation där vi ska hantera det här på ett mycket effektivare sätt, avslutar Johan Åberg. 

Den nya bygglovstaxan är tänkt att börja gälla från årsskiftet – under förutsättning att den godkänns av regionfullmäktige i december. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".