Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gotlands lärare fortbildas för att möta nyanlända

Publicerat fredag 18 november 2016 kl 14.44
Marie Åsheim Jacobsson: alla lärare är språklärare, det spelar ingen roll om du är mattelärare.
(1:48 min)
Marie Åsheim Jacobsson. Foto: Johan Hellström/Sveriges Radio
Marie Åsheim Jacobsson, modersmålssamordnare och lärare i svenska som andraspråk på Gråboskolan i Visby. Foto: Johan Hellström/Sveriges Radio

Med hjälp av en riktad satsning från Skolverket ska Gotlands lärare bli bättre på att stötta nyanlända elever.

Bland annat handlar det om att låta språket ta mer plats i undervisningen, även om det står något annat än svenska på schemat. Det berättar Marie Åsheim-Jacobsson, modersmålssamordnare och lärare i svenska som andraspråk på Gråboskolan i Visby. 

– Man kan ju inte först lära sig svenska för att sen få undervisning i de olika ämnena. Språkutvecklande arbetssätt fungerar på det viset att under tiden man läser de olika ämnena så utvecklar man sin svenska, så att man får både svenskaförståelsen och kunskapen. 

Under det senaste året har ungefär 500 nyanlända elever börjat i Gotlands grund- och gymnasieskolor. Det motsvarar ungefär en årskull skolbarn på Gotland – som är en av hittills 40 utvalda kommuner som Skolverket erbjudit särskilt stöd för att bli bättre på att möta de nyanlända eleverna. 

– Stödet handlar om exakt hur man gör när man undervisar på ett språkutvecklande sätt. Det är just den här kunskapen som vi inte är så vana vid på Gotland. 

Så det handlar om vidareutbildning av lärare? 

– Ja. Kompetensutveckling, fortbildning, vidareutbildning. 

Hittills har Skolverket beviljat Region Gotland utbildningsinsatser värda drygt sex miljoner kronor. Och även om det inte bara handlar om språk, så betonar Marie Åsheim-Jacobsson just det språkutvecklande arbetssättets betydelse. 

– Det är ju sagt att alla lärare är språklärare, det spelar ingen roll om du är mattelärare eller NO-lärare eller gympalärare. Du måste tänka på hur du uttrycker dig, så att man blir mer exakt i sitt tal. 

Och det ska Gotlands lärare nu bli bättre på? 

– Ja, jag tror att alla kommer att bli jättebra på det, bara man tänker på och får tips och idéer på hur man ska göra, säger Marie Åsheim-Jacobsson. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".