Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Därför är det lång väntan tills polisen svarar

Publicerat måndag 21 november 2016 kl 15.49
"Vi jobbar intensivt för att minska svarstiden"
(2:45 min)
 Magnus Holmén och Emma Wahlby polisens kontaktcenter
Foto: Hugo Wennström/Sveriges Radio

När en gotlänning P4 Gotland varit i kontakt med, försökte nå polisen, fick han vänta en timme. Så lång tid ska det inte ta, säger polismästaren.

Tanken med polisens kontaktcenter, som varit igång i Visby ett tag, är att det ska bli lättare för allmänheten att anmäla enklare brott.

Men när en gotlänning P4 Gotland varit i kontakt med, försökte nå polisen fick han vänta en timme, tills han gav upp. Så lång tid ska det inte ta, säger polismästaren Magnus Holmén.

– Det är inte acceptabelt. Vi jobbar intensivt för att vi ska minska svarstiden. Men det är svårt också, för just nu pågår en särskild satsning där vi utbildar all personal att kunna ta målsägande- och vittnesförhör. Det tar mycket tid just nu. Framöver kommer vi att jobba intensivt för att förbättra svarstiderna.

Den nya organisationen gör att Stockholm-Gotland nu tar emot 30 procent av alla samtal, jämfört med 17 procent tidigare. Det innebär en ökad belastning, och det är därför fler anställs till kontaktcentret, säger Magnus Holmén. Ju bättre personalen på Gotland och i Stockholm efterhand blir på att ta emot och hantera samtalen, desto fortare kommer det att ta.

– En timme är ju ett undantagsfall. Vi svarar snabbare än så, vanligtvis. Just nu pågår en utbildningsomgång i Stockholm som är klar under våren. Någon gång i mars-april kommer vi att märka en tydlig förändring. Men även här på Gotland, när medarbetarna kommer in mer i sitt arbete tror jag också att vi blir mer effektiva och svarstiden minska.

Vad har du för råd till den som inte orkar vänta i telefonkön.

– Man kan alltid be att bli uppringd. Är det ett brådskande ärende ska man inte vänta i kö för att göra em anmälan, utan ringa 112.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".